Perusasioita nettiajassa – Mikä se selain on?

Toimistolla saamme välillä yhteydenottoja liittyen netin käyttöön. Kysymykset ovat sinänsä yksinkertaisia, mutta vastaus voi usein olla vaikeaselkoinen johtuen jo vieraista termeistä. Yksi yleisimmistä kysymysaiheista liittyy internetselaimen käyttöön. Seuraavassa jutussa kerrotaan perusasioita.

Mitä tarkoitetaan, kun puhutaan selaimesta, nettiselaimesta, internetselaimesta tai vastaavasta? Tällöin tarkoitetaan selainohjelmaa, jolla selataan erilaisia sisältöjä kuten tekstiä, kuvia tai videoita netistä. Selain tarvitaan lähes aina internettiä käytettäessä ja sellainen löytyy muodossa tai toisessa kaikista älylaitteista.

Selaimet ja niiden käyttäminen

Yleisimpiä seilaonohjelmia ovat Google Chrome, Microsoftin Internet Explorer tai Edge, Applen Safari tai Mozilla Firefox. Näistä Internet Explorer on poistuva ja vanhentunut selain ja suositeltavaa olisi käyttää muuta selainta, jos mahdollista.

Tässä vaiheessa on hyvä tehdä ero selaimen ja Googlen välille. Yleensä Googlella tarkoitetaan hakukonetta. Mikäli yrität päästä jollekin sivustolle syöttämällä Googlen hakukenttään sivuston osoitteen (esimerkiksi osoitteessa google.com), ei se välttämättä vie sinua oikeaa paikkaan. Syötä sivuston osoite aina selaimen osoitekenttään, joka sijaitsee selaimen yläosassa!

Osoitekenttä ja sivustojen osoitteet

Selaimen osoitekenttä on yleensä laitteesi selaimen yläosassa. Kun kirjoitat selaimen osoitekenttään osoitetta, kirjoita osoite ilman välilyöntejä. Jokaisella internetsivulla on oma osoitteensa, joten on hyvä olla tarkkana, mihin osoitteeseen menee. Muista, ettei osoitteissa käytetä ä, ö ja å -kirjaimia vaan ne tulee korvata a ja o -kirjaimilla.

Kun puhutaan salatusta yhteydestä johonkin verkkosivuun, tulee yleensä osoiteriville ensimmäiseksi esiin sivulle mentäessä vihreä lukko ja https:// -osio ennen osoitetta. Näin tapahtuu esimerkiksi verkkopankkiin tai vakuutuspalveluihin kirjautuessa.

Mikäli haluat suurentaa nettiselaimen näkymää, voit tehdä niin Windows koneella painamalla yhtä aikaa crtl ja + näppäimiä. Vastaavasti näkymää voi pienentää painamalla ctrl ja – näppäimiä.

Lisää hyviä vinkkejä netin käyttöön voit käydä lukemassa Vanhustyön keskusliiton www.seniorisurf.fi -sivustolta. Samalta sivustolta löytyy tietoa myös opastuspaikoista ympäri Suomen.

Selaimen painikkeet

Hyvä muistaa!

• Älä klikkaa mitään sellaista mainosta tai linkkiä, jota et tunne!
  • Pankki ei pyydä verkkopankkitunnuksiasi salasanoineen sähköpostitse tai puhelimitse
  • Älä anna käyttäjätunnuksiasi ja salasanojasi ulkopuolisille. Erityisesti verkkopankkitunnuksien antaminen ulkopuoliselle voi olla käyttöehtojen vastaista.
  • Ohjausta netin käyttöön kannattaa tiedustella oman paikkakunnan yhdistykseltä tai kunnan vanhuspalveluista tai vastaavasta. Vinkkejä löytyy myös www.seniorisurf.fi osoitteesta.
  • Liiton toimisto ei valitettavasti pysty antamaan henkilökohtaista ohjausta