Rohkeasti Seniori -yleisötilaisuus Oodissa täytti Maijansalin keskustelulla!

Hanke järjesti ensimmäisen kerran vastaavan yleisötilaisuuden marraskuussa 2019. Nyt paikalle saapui yhteensä yli 80 henkilöä kuuntelemaan ja keskustelemaan eläkkeelle siirtymisestä ja vapaaehtoistoiminnan eri muodoista eläkeaikana.

Rohkeasti seniori -hankkeen yleisötilaisuus 8.11.2021 klo 12:30-15:15 veti runsaasti yleisöä kuuntelemaan kahta eri paneelikeskustelua, joiden juontajana ja tilaisuuden kokoajana toimi Turun kansallisten senioreiden puheenjohtaja, senioriaktiivi Kari Kantalainen. Tilaisuus striimattiin suoraan Facebookiin, jossa se on tavoittanut torstaihin 11.11. mennessä jo yli 1,7 tuhatta ihmistä.

Oodin yleisötilaisuuden runko oli seuraavan kaltainen:

1. paneeli: Muutoksen kokeminen ja siihen reagoiminen - Yllättikö eläkkeelle jääminen?

• Kansallisen senioriliiton varapuheenjohtaja Paavo Peltosaari
  • työpsykologi Pekka Järvinen
  • neuvotteleva virkamies Satu Karppanen, STM
  • johtava asiantuntija Päivi Luna, Finanssiala ry

1. paneelin osallistujat yhteiskuvassa Oodin Maijansalissa. Vasemmalla juontajana toiminut Kari Kantalainen.

2. Paneeli: Kansalaistoiminnan ja vapaaehtoistyön mahdollisuudet

• johtaja Jenni Krapu, Helsingin yliopiston Avoin yliopisto
  • erityisasiantuntija Päivi Tiittula, VALLI ry
  • senioriaktiivi, varatuomari Tuulikki Petäjäniemi
  • toimialapäällikkö, kansanterveystieteen dosentti Katja Borodulin, Ikäinstituutti

Paneelikeskusteluiden lomassa esiintyi myös muusikko Lauri Yrjölä, joka viihdytti osanottajia 1960-70-luvun musiikkikappaleilla ohjelmanumeroiden välissä.

Hankkeen syksyn kurssit jatkuvat edelleen marras-joulukuussa, ja samalla suunnittelemme toteuttavamme yhteistyössä Helsingin keskustakirjasto Oodin kanssa eläkkeelle siirtyville suunnatun yleisötilaisuuden maaliskuussa 2022.

Rohkeasti seniori -hankkeeseen voi ottaa yhteyttä tuttuun tapaan sähköpostitse rose@senioriliitto.fi tai hanketyöntekijöiden henkilökohtaisiin sähköposteihin viestiä laittamalla. Kannustamme etenkin matalan kynnyksen tilaisuuksien suunnitteluun ja toteutukseen vielä loppuvuonna. Hanke voi tukea tapahtumaa, mikäli tuesta sovitaan erikseen ja hyvissä ajoin hanketiimin kanssa. Tarkoituksena on kohdata eläkkeelle siirtyviä tai sitä suunnittelevia mahdollisimman laajasti ympäri Suomen niin viestinnällämme, kursseillamme kuin matalan kynnyksen toiminnalla.