Lähde mukaan senioriliiton matkalle Montenegroon!

Kiertomatkan aikana näet ja koet kirstallinkirkkaita merivesiä, jylhiä ja upeita vuoria ja kansallispuistoja sekä idyllisiä keskiaikaisia kaupunkeja. Senioriliiton edustajana matkalla mukana toiminnanjohtaja Maarit Kuikka!

Matkan esittely

Senioriliiton Montenegron kierros

Hintaan sis. suorat lennot ja matkatavarat, majoitus 2 hengen huoneessa aamiaisin, 4 lounasta, 5 illallista, kuljetukset kohteessa, sisäänpääsymaksut kohteissa, paikallisoppaan palvelut ja suomenkielinen opas. Matkalla mukana Senioriliiton edustaja!

Lue lisää matkasta, matkaohjelmasta sekä hinnoista Matkapoikien sivuilta klikkaamalla tästä!

Durmitorin kansallispuisto

Sijaitsee Dinaarisilla Alpeilla 450–2522 metrin korkeudessa lähellä Välimeren ja Tonavan välistä vedenjakajaa. Tarajoen kanjoni on Euroopan syvin. Joki virtaa 60 kilometrin ajan jopa 1 300 metriä syvässä kanjonissa. Kansallispuistossa on 18 jäätikköjärveä, joista suurin on Crno jezero, ”Mustajärvi”.

Kansallispuiston ilmasto vaihtelee laaksojen välimerellisestä ylätasankojen viileään ilmastoon.

Biogradsko Gora

Luonnonpuiston keskipisteenä on Biogradsko-järvi.  Kävelylenkin varrella maisemat vaihtelelevat naavan peittämistä kuusimetsästä sirosti soljuviin vuoripuroihin ja jättiläislehtisiin aluskasvillisuuskeskittymiin, joiden päällä pääsee välillä kävelemään tukevia pitkospuita pitkin. Välillä polku poikkeaa aivan järven rantaa, jossa koskemattoman luonnon luomat maisemat saavat patikoijan haikkomaan henkeään.

Podgorica on Montenegron pääkaupunki ja sen ympärillä oleva kunta. Podgorica sijaitsee Montenegron eteläosassa Ribnica- ja Moraca-nimisten jokien yhtymäkohdassa. Kunnan alue rajoittuu kaakossa Albaniaan.

Skadarjärvi eli Skutarijärvi

Skutarijärven pinta on vain kuusi metriä merenpinnan yläpuolella ja sen pinta-ala vaihtelee 390 km² ja 530 km² välillä. Syvimmillään järvi on 44 metriä syvä. Järven länsi- ja lounaispuolella on jyrkkiä vuoria. Sen itäpuolella puolestaan on tasankoja ja soita. Järvestä kaksi kolmannesta sijaitsee Montenegron puolella. Järven laskujoki on Albanian ja Montenegron rajajoki Bojana, joka on 41 kilometrin pituinen ja virtaa Skutarijärven eteläosista Adrianmereen.

Budva

noin 2500 vuotta vanha, mikä tekee siitä yhden Adrianmeren rannikon vanhimmista asutuskeskuksista. Budva on kuulunut sekä antiikin Kreikan että Rooman valtakuntiin. Keskiajalla kaupunkia hallitsivat Doclean, Serbian ja Zetan hallitsijat. Sittemmin se kuului Venetsialle yli 300 vuoden ajan, jonka jälkeen kaupunkia hallitsi Itävalta, Ranska jaVenäjä. Vuosina 1813-1814 se kuului Montenegroon, kunnes Itävalta miehitti alueen. Vuonna 1918 Budva liitettiin Jugoslavian kuningaskuntaan.

Igalo ( Herzeg Novi )

Rannikkokaupunki ja kunta Montenegron lounaiskulmassa Kroatian vastaisella rajalla ja Adrianmeren rannalla, joka tunnetaan kylpylähistoriastaan jo yli sadan vuoden ajalta.

Kotor

Merkittävä matkailukohde Montenegrossa. Kotorin vanhakaupunki on yksi Adrianmeren rannikon parhaiten säilyneistä, ja se on kuulunut vuodesta 1979 ainakin Unescon Maailmanperintöluetteloon. Kaupungin nähtävyyksistä mainittakoon Pyhän Tryphonin katolinen katedraali (rak. 1166) ja antiikin aikaisen linnoituksen jäänteet 4,5 kilometriä kaupungista. Svetin Đorđen ja Gospa od Škrpijelan pienet saaret Perastin pikkukaupungin edustalla Kotorin kunnan alueella ovat myös hyviä tututumiskohteita.

Dubrovnik

Dubrovnikin asukkaat lainaavat mielellään ylpeänä irlantilaista näytelmäkirjailijaa George Bernard Shaw´ta, joka vieraili kaupungissa vuonna 1929 ja kirjoitti: "Jos haluat nähdä taivaan maan päällä, tule Dubrovnikiin." Kaupungin suojelupyhimys on Pyhä Blasius (Sveti Vlaho), jonka patsaita on nähtävissä ympäri kaupunkia. Hänen merkityksensä on vastaava kuin Pyhä Markus -evankelistan merkitys Venetsialle.

Lennämme Finnairilla

Tämäkin matka lennetään Finnairin suorilla reittilennoilla, joten saat matkastasi Finnair Plus -pisteitä.
Muista ilmoittaa Finnair Plus -korttinumerosi matkavarauksesi yhteydessä.

Matkapoikien myyntipalvelu auttaa! Soita 010 2323200

Haluaisitko lisätietoa matkasta tai henkilökohtaista palvelua? Soita matkapoikien myyntipalveluun 010 2323200 tai jätä soittopyyntö. Matkapoikien matka-asiantuntijamme auttavat sinua kaikissa matkaan liittyvissä kysymyksissä.