Senioriliiton edunvalvontatyö eläkeläisten ja ikäihmisten puolesta

Kansallinen senioriliitto ry harjoittaa edunvalvontatyötä valtakunnallisella tasolla esimerkiksi eläkeasioissa, ikäihmisten hyvinvoinnissa ja ikäihmisten asemasta yhteiskunnassa. Työssä hyödynnetän laajoja yhteiskunnallisia verkostojan ja liiton viestintäkanavia. Näitä ovat Patina -lehti, sosiaalinen media, liiton kotisivut ja suorat kontaktit lainsäätäjiin, muihin päättäjiin ja median edustajiin.

Liitolla on edustus mm. Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n toimielimissä, sosiaali- ja terveysministeriön vanhus- ja eläkeasiain neuvottelukunnassa sekä KELA:n eläkeasiain neuvottelukunnassa.

Kansallinen senioriliitto ry on EETU ry:n puheenjohtajajärjestö vuonna 2019.

Senioriliitto vaikuttaa eläkeläisten asioihin myös kansainvälisellä tasolla, jossa senioriliitto osallistuu eurooppalaiseen yhteistyöhön. Liitto on jäsen Euroopan senioriliitto ESU:ssa (European Seniors’ Union, ESU).

Kansallinen senioriliitto on vuonna 2019 Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n puheenjohtajajärjestö.

Kuusi eläkeläisliittoa, senioriliitto mukaan lukien, perustivat 20.6.2006 Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n. Sen tehtävänä on tehostaa yhteistoimintaa edunvalvonta-asioissa.

EETUn hallituksessa Kansallinen senioriliitto ry:tä edustavat puheenjohtaja Anneli Taina ja toiminnanjohtaja Matti Niiranen. EETUn työvaliokunnanssa senioriliittoa edustaa toiminnanjohtaja Niiranen.

Kansallinen senioriliitto ottaa kantaa edunvalvonnan asioihin useimmiten yhteistyössä muiden EETU-liittojen kanssa. Löydät EETUn kannanotot osoitteessa www.eetury.fi

Senioriliitolla on edustus muun muassa

Sosiaali- ja terveysministeriön Vanhus- ja eläkeläisasioiden neuvottelukunnassa on jäsenenä senioriliiton valtuuston puheenjohtaja Leena Jääskeläinen (henkilökohtainen varajäsen toiminnanjohtaja Matti Niiranen).

Vanhustyön keskusliiton (VTKL) valtuustossa senioriliittoa edustaa liiton varapuheenjohtaja Aila Harjanne.

SOSTE ry:n valtuustossa senioriliittoa edustaa toiminnanjohtaja Matti Niiranen.

Kelan eläkeasian neuvottelukunnassa kaudella 1.1.2017 - 31.12.2019 on jäsenenä senioriliiton toiminnanjohtaja Matti Niiranen (henkilökohtainen varajäsen järjestösihteeri Pia Nyman).

Esimerkkejä edunvalvontatyöstä käytännössä

• Valtakunnallisella tasolla ministeriöt ja eduskunnan valiokunnat pyytävät eläkeläisliittojen lausuntoja, kun valmisteltavina on erityisesti eläkeläisiä koskevia lainsäädäntöhankkeita.
• Maakuntatasolla eri eläkeläisjärjestöillä on runsaasti yhteistoimintaa. Muun muassa oman maakunnan kansanedustajiin pidetään yhteyttä.
• Paikallistasolla senioriyhdistykset ovat asettaneet jäseniään toimimaan kunnallisissa vanhusneuvostoissa.