Puheenjohtajan vapputervehdys!

Menneinä aikoina on vapun viettoon kuulunut kuulemma Pohjanmaalla lasten juoksentelua lehmänkellot kaulassa. Jossakin toisaalla on metelöity karjan suojelemiseksi petoeläimiltä. Metelöimiseen liittyvät vappuperinteet tulevat siis jo satojen vuosien takaa.

Hyvät Kansallisen senioriliiton jäsenet

Tänä vuonna meitä suomalaisia kannustetaan juhlimaan vappua, mutta vain lähipiirin kanssa.  Se lienee meille senioreille ihan kohtuullinen toivotus.  Nuorisolle ja opiskelijoille vappu on aina ollut iloinen yhdessäolon ja riehan juhla, josta monet ovat keränneet hauskoja muistoja.  Lapsille vappu on merkinnyt hauskan pitoa, ilmapalloja ja vappuviuhkoja.  Muistelen, että lapsuudessa vappua juhlistettiin myös valkoisilla polvisukilla kevään kunniaksi.

Nyt vietämme jo toista etävappua.  Sekin sujuu, kun kuohuvia juodaan omissa kodeissamme ja osallistutaan tv:n ja netin kautta yhteiseen ilonpitoon. Munkit, sima, vappukoristeet ja isänmaalliset vappulaulut luovat tunnelmaa.  Voimme noudattaa perinteitä soveltuvin osin ja sopeutuen koronan vaatimiin ohjeisiin.  Sopeutumisessa me seniorit olemme aika hyviä.

Meillä on vappuna 1.5. monta juhlan aihetta.  Toivotan teille kaikille iloista kevään, ylioppilaiden ja työn juhlaa! ”Vuokot hymyilevät, Suomessa on kevät”.

Anneli Taina