EETU vaatii nopeasti selkeää ohjeistusta ikääntyneille

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry vaatii valtiovallalta pikaisesti sellaisia selkeitä ohjeita, jotka kannustavat ikääntyneitä terveyttä edistävään liikkumiseen sekä turvallisiin tapoihin tavata muita ihmisiä. Ohjeista tulee myös tiedottaa tehokkaasti.

Moni ikääntynyt on eläkeläisliittojen etujärjestön mukaan kokenut olevansa koronarajoitusten johdosta oman kotinsa vankina. Karanteeniohjeet on otettu liiankin kirjaimellisesti. Aktiivisten ja hyväkuntoisten senioreiden kannattaa huolehtia peruskunnostaan ja tavata turvavälit tarkoin mielessä pitäen läheisiään, muistuttaa EETU ry.

Vaarana on, että eristäytyminen kotiin heikentää ikääntyneiden terveyttä laajemmin. Kun sosiaaliset kontaktit vähenevät, tunne yksinäisyydestä voimistuu. Tämän myötä esimerkiksi liikkumattomuus, ahdistuneisuus ja alkoholin kulutus voivat lisääntyä tuntuvasti.

EETU kiittää hallitusta ja eduskuntaa päätöksistä, joilla pyritään suojelemaan erityisesti riskiryhmiin kuuluvia ikäihmisiä, ja pääministeri Marinin hallitusta asiallisesta ja laajasta tiedottamisesta.

Koronavirusepidemian kasvu on pysähtynyt rajoitustoimien ja hygieniakäyttäytymisen selvän parantumisen kautta. On kuitenkin edelleen olemassa vakava uhka sen kiihtymisestä uudelleen. Yli 70-vuotiaiden suositellaan edelleen välttävän fyysisiä kontakteja, mutta korostetaan samanaikaisesti riskiryhmään kuuluvien omaa harkintaa toimintaohjeita noudatettaessa.

Kuntien vastuu korostuu myös kun rajoituksia on ruvettu purkamaan. Eräät kunnat ovat jo ottaneet suoraan yhteyttä riskiryhmiin kuuluviin puhelinsoitolla tai kirjeellä, ja näin pitäisi toimia kaikissa kunnissa. Kirjastojen, uimahallien ja teattereiden avatessa olisi syytä varata erillistä aikaa yli 70-vuotiaille noudattaen etäisyyttä ja kävijämäärään liittyviä rajoituksia. Palvelutalossa asuvan elämänkumppanin tapaamiset pitää myös voida järjestää joustavasti.

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry/Pensionärsförbundens intresseorganisation PIO rf

Eläkeliitto ry                                            puheenjohtaja Raimo Ikonen

toiminnanjohtaja Anssi Kemppi

Eläkeläiset ry                                           puheenjohtaja Martti Korhonen

toiminnanjohtaja Jan Koskimies

Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry      puheenjohtaja Simo Paassilta

toiminnanjohtaja Timo Kokko

Kansallinen senioriliitto ry                      puheenjohtaja Anneli Taina

toiminnanjohtaja Matti Niiranen

Kristillinen Eläkeliitto ry                         puheenjohtaja Leea Hiltunen

toiminnanjohtaja Päivi Kyyrö

Svenska pensionärsförbundet rf               puheenjohtaja Ole Norrback

toiminnanjohtaja Berit Dahlin

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry on kuuden valtakunnallisen eläkeläisjärjestön yhteistyöelin. Sen jäsenjärjestöt ovat Eläkeliitto, Eläkeläiset, Eläkkeensaajien Keskusliitto, Kansallinen senioriliitto, Kristillinen Eläkeliitto ja Svenska pensionärsförbundet. Järjestöjen yhteinen jäsenmäärä on 300 000. Vuonna 2020 puheenjohtajajärjestö on Svenska pensionärsförbundet rf.