Muutoksen tuulia, hyviä  uutisia ja juhlavuosi 2017

Muutoksen tuulia, hyviä uutisia ja juhlavuosi 2017

9.12.2016

Kansallisen senioriliiton Rovaniemen liittokokoukseen on aikaa vain reilut puoli vuotta. Senioriliiton koko nykyinen puheenjohtajisto jättää tehtävänsä, mikä sähköistää kokoustunnelmia Lapissa.

Liittoamme vuodesta 2014 alkaen luotsannut puheenjohtaja Tapani Mörttinen saa seuraajan ensi kesänä. Pirkanmaan kansallinen senioripiiri ry on jo esittänyt uudeksi puheenjohtajaksi yhteiskuntatieteiden maisteri Anneli Tainaa.

Liiton varapuheenjohtajiksi on ilmaantunut jo neljä suostumuksensa antanutta. He ovat Aila Harjanne (Varsinais-Suomi), Pekka Rasku (Pohjanmaa), Heikki Palola (Keski-Suomi) ja Risto Löppönen (Etelä-Savo). Vain kaksi heistä valitaan, joten luvassa on varmuudella äänestys.

Liittovaltuuston puheenjohtajaksi pyrkivät Leena Jääskeläinen Lapista ja Marjatta Nykänen Kymenlaaksosta.

Hyviä uutisia tasavallan hallitukselta! Hoitajamitoituksen alarajaa ei onneksi alenneta. Maan hallitus on sopinut, että jatkossakin ympärivuorokautisen tehostetun palveluasumisen hoitoon osallistuvan henkilöstön mitoituksen pitää olla vähintään 0,5 hoitajaa asukasta kohden.

Hoitajamitoituksessa tilanne säilyy nykyisen vanhuspalveluiden laatusuosituksen mukaisena.

Hoitoon osallistuvan henkilöstön mitoitusta yhdenmukaistetaan siten, että mitoitus on jatkossa sama yksityisillä ja julkisilla palvelutuottajilla. Henkilöstömitoitukseen lasketaan jatkossa mukaan joustavammin perustein hoitoon osallistuva henkilökunta. Muutokset kohdistuvat mitoitusperusteisiin kaikilla tasoilla.

Työhönsä motivoitunut, ammattitaitoinen ja määrältään riittävä henkilökunta on hyvän hoidon ja hoivan perusedellytys. Tämä korostuu vielä entisestään, sillä ympärivuorokautisen hoivan piiriin tullaan aiempaa iäkkäimpinä ja huonokuntoisempina.

Vuodesta 2017 tulee erittäin vilkas Kansallisen senioriliiton toiminnassa. Heti tammikuun 1. päivä alkaa Jäsenhankintakilpailu, joka kestää 31.12.2017 asti. Tavoitteena on nostaa liiton nettojäsenmäärää 1 200 jäsenellä. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 3000 uutta jäsentä.

Liitto toimittaa ensi vuoden kuluessa jäsenhankinnan tueksi erilaista käytännöllistä materiaalia. Esimerkiksi liiton yleisesite uudistetaan, mainontaan panostetaan ja Patina-lehteä kehitetään edelleen.

Kansallinen senioriliitto ja sen jäsenyhdistykset järjestävät yhdessä ja itsenäisesti runsaasti erilaisia Suomen itsenäisyyden juhlavuoden 2017 tapahtumia.

Tapahtumiemme lähtökohtina ovat senioriliiton arvot, joihin kuuluvat perinteiden kunnioittaminen, sukupolvien perinnön siirtäminen, suomalaisen identiteetin vaaliminen, talkoohenkeen rohkaiseminen ja henkisten ja hengellisten arvojen kunnioittaminen.

Itsenäinen Suomen kansa voi olla ylpeä historiastaan. Harvalla maalla maailmassa on ollut yhtä pitkään ja yhtäjaksoisesti moderni kansanvaltainen hallitusmuoto kuin Suomella.

Suomalaisten saavutusten lista on pitkä. Meidän tulisikin iloita enemmän ja valittaa vähemmän.

Ajallisestikin demokratiamme ja itsenäisyytemme aika on niin pitkä, että nuorimmat meistä eivät ehkä osaa enää arvostaa kaikkia arkeemme kuuluvia jokapäiväisiä luksusluokan asioita. Sellaisia ovat esimerkiksi sananvapaus, yhdistymisen vapaus ja liikkumisen vapaus.

Meillä on valtavan hieno terveydenhuoltojärjestelmä, kohtuullinen eläketurva sekä maailman mittaluokassa hyvä sosiaalinen turvaverkosto kaikille. Jokaiselle sinnikkäällä nuorella on mahdollisuus hankkia itselleen edullisesti kunnon koulutus riippumatta vanhempien taloudellisesta asemasta.

Näiden viime rivieni myötä on miellyttävää toivottaa teille kaikille

Rauhallista Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2017!

Matti Niiranen