Rovaniemellä nähdään!

12.6.2017

KANSALLISEN SENIORILIITON LIITTOKOKOUS pidetään uusittujen sääntöjen mukaan joka kolmas vuosi. Rovaniemellä 17.-18. kesäkuuta 2017 järjestettävä liittokokous kokoa Lappiin lähes 400 senioria kaikkialta Suomesta.

Äänivaltaisia edustajia joukossa lienee noin 200. He valitsevat senioriliitolle uuden luottamushenkilöjohdon seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi.

Juuri henkilövalinnat puhuttavat Rovaniemelle kokoontuvia senioreita, sillä nyt vaihtuu liiton koko puheenjohtajisto.

SUOMEN ITSENÄISYYDEN JUHLAVUOSI 2017 on pian jo puolivälissä. Kansallisen senioriliiton pääjuhlaa vietetään 17. päivä kesäkuuta Rovaniemellä pidettävän liittokokouksen yhteydessä. Valtiovallan tervehdyksen tuo valtiovarainministeri Petteri Orpo.

Valtiovarainministeri Petteri Orpon ajatuksia löytyy myös tämän lehden sivulta 16.

Liittokokouksen iltajuhlaakin vietetään Suomen itsenäisyyden 100 vuoden merkeissä. Suuri kiitos Rovaniemen liittokokouksen järjestelyistä kuuluu senioriliiton Lapin piirille, jolle tämän kokouksen järjestelyt ovat olleet valtavan suuri ponnistus.

VANHUUSELÄKKEELLÄ ON ELÄKETURVAKESKUKSEN mukaan nyt ennätysmäärä ihmisiä. Vuonna 2016 vanhuuseläkkeelle siirtyi työeläkejärjestelmässä 57 000 henkilöä, enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Vanhuuseläkkeelle siirtyneiden määrä on yli kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa.

Vuoden 2016 lopussa työeläkettä sai yhteensä 1 457 000 henkilöä, mikä oli 19 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.

ETK:n mukaan työeläkkeensaajien määrän kasvu johtuu vanhuuseläkettä saavien määrän kasvusta, sillä muita työeläkkeitä saavien henkilöiden määrä laski edellisestä vuodesta.

– Ikärakenteen ja varhaiseläkereittien karsimisen lisäksi syynä on parantunut työkyky. Yhä useampi jaksaa töissä vanhuuseläkeikään, kertoo tilastopäällikkö Tiina Palotie-Heino Eläketurvakeskuksesta.

Vastedes vanhuuseläkkeelle jäävien määrän ennakoidaan hieman laskevan, sillä suuret ikäluokat ovat pääosin jääneet eläkkeelle.

ELÄKELÄISTEN MÄÄRÄN LISÄÄNTYMISEN voisi arvella lisäävän myös kiinnostusta senioreiden omissa järjestöissä toimimista kohtaan. Vuonna 2016 liiton jäsenmäärä nousi hieman ja tavoitteena on tuntuvampi kasvu kuluvana vuonna.

Kansallisella senioriliitolla on menossa parhaillaan jäsenhankintakampanja 2017. Kampanja jatkuu kiihtyvällä vauhdilla heti kesälomakauden jälkeen: tarkkailkaa elokuun lopulla postianne!

Kilpailua käydään yhdistysten kesken jäsenmäärän kasvattamisesta ja piirijärjestöjen kesken yhdistysten määrän lisääntymisestä.

Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana senioriliittoon on perustettu jo kolme uutta paikallista yhdistystä. Se on erinomainen saavutus aikana, jolloin yhdistystoiminta on monissa nuorempien ihmisten järjestöissä hiipumaan päin!

Kansallisen senioriliiton ja sen yhdistysten toimintaan osallistui viime vuoden aikana arviolta peräti 330 000 henkeä. Yhdistyksemme järjestivät valtavan määrän koulutustilaisuuksia, kerhoja, ja tapahtumia jäsenistölleen. Myös järjestön ulkopuolisiin ihmisiin kohdistuva auttamistoiminta piristyi.

SUOMEN MARSALKKA C.G.E. MANNERHEIMIN syntymästä tuli kesäkuun 4. päivä 2017 kuluneeksi 150 vuotta. Sen kunniaksi senioriliiton tuoreessa Patina-lehdessä esitellään Mannerheim-museo. Jutun kirjoittaja on senioriliitossa harjoittelijana toiminut Wilhelmiina Koivuniemi.

Koivuniemi kirjoittaa, että ”Mannerheim-museossa kunnioitetaan Mannerheimin elämää ja muistoa tarjoamalla vierailijoille mahdollisimman autenttinen vierailukokemus pitämällä koko talo, kolmea näyttelytiloiksi muutettua yläkerran huonetta lukuun ottamatta mahdollisimman tarkasti sellaisena, kuin se oli Mannerheimin talossa vielä asuessa.”

Yhdyn Wilhelmiinan kirjoittaman artikkelin henkeen. Mannerheim-museo on lempimuseoni Helsingissä ja vien ulkomaisia ystäviäni sinne usein tutustumiskäynnille, sillä Mannerheimin elämänkaari kertoo mielenkiintoisella tavalla ja paljon Suomen historiasta.

Mannerheim-museo on mainio kesäisen retken kohden senioreille.

HYVÄÄ KESÄÄ KAIKILLE SENIOREILLE. Nauttikaa isänmaamme kauniista luonnosta ja pitäkää huolta lähimmäisistänne ja toisistanne!