2 782 uutta jäsentä vuoden 2017 aikana

5.2.2018

KANSALLINEN SENIORILIITTO SAI VUONNA 2017 yhteensä peräti 2 782 uutta jäsentä. Senioriyhdistyksissämme on tällä hetkellä jäseniä yhteensä 25 956 (tilanne 31.1.2018). Saavutus on historiallinen.

Jäsenmäärä ei ole koskaan aikaisemmin liiton historian 47 vuoden kuluessa ylittänyt 25 000:n jäsenen rajaa.

Saavutuksen merkitystä korostaa se, että nettolisäystäkin jäsenmäärässä on vuoden takaiseen aikaan verrattuna reilusti yli tuhat jäsentä.

Uusia paikallisia senioriyhdistyksiä perustettiin yhteensä neljä. Pirkanmaalle perustettiin Ikaalisten kansalliset seniorit ry, Varsinais-Suomeen Kemiönsaaren seniorit ry, Uudellemaalle Hangon seniorit ja Hämeeseen Padasjoen seniorit ry.

Halu yhdessä tekemiseen senioriyhdistyksissä on lukujemme valossa erittäin vahvaa ja voimistuu edelleen.

Jokainen senioriyhdistyksen tilaisuus ja kohtaaminen on työtä yksinäisyyden poistamiseksi ja työtä ikääntyvien sosiaalisen turvallisuuden vahvistamisen puolesta. Tämä on syytä pitää kirkkaana mielessä vuoden 2018 toimintaa suunniteltaessa.

Jäsenhankinnan vuodesta 2017 kerrotaan lisää tämän lehden sivulla 13.

SENIOREISSA ON VOIMAA jopa valtakunnan politiikan huipulla. Kansanliikkeen ehdokas Sauli Niinistö, 69, sai valtavan äänivyöryn tammikuun 28. päivän presidentinvaalissa. Peräti 62,7%:ia suomalaisista luotti häneen. Presidentin ikä ei ollut puheena, vaan kansa luotti häneen osaamiseensa.

Erityisen suosittu Niinistö oli yli 60-vuotiaiden keskuudessa, jotka äänestävät myös keskimääräistä aktiivisemmin. Niinpä presidentinvaalissa näkyi senioreiden joukkovoima myös äänimäärissä laskettuna.

Niinistön tavoin yhä useampi suomalainen on parhaimmillaan vielä pitkään kansaneläkeiän alkamisen jälkeen. Monipuolinen pitkä elämänkokemus, harkintakyky ja viisaus ovat vaativissa tehtävissä valttia.

Lämpimät onnittelut tasavallan presidentti Sauli Niinistölle. Parhainta menestystä tärkeään työhönne yhteisen isänmaamme puolesta!

MAAKUNTA- JA EDUSKUNTAVAALIT ovat seuraava vaikuttamisen paikka senioreille.

Tätä kirjoitettaessa vaikuttaisi jo varmalta se, että maakuntavaalit järjestetään kuluvan vuoden lokakuun puolivälin jälkeen. Maakunta- ja sote-uudistuksen kohtalo tosin varmistuu lopullisetsi vasta tänä keväänä. Eduskuntavaalit järjestetään nekin jo vajaan vuoden kuluttua, huhtikuussa 2019.

Sote-uudistus ja maakuntahallinto ovat erityisen tärkeitä muutoksia ikääntyneille, jotka ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden suuri käyttäjäryhmä. Eläkeläisjärjestöjen onkin varauduttava ajoissa sekä maakunta- että eduskuntavaaleihin.

ELÄKERAHASTOISSA ON NYT VAROJA noin 180 miljardia euroa. Harvemmin kuulee kuitenkaan alleviivattavan sitä, että maksettavia eläkkeitä on kertynyt jo nyt pitkälti yli 600 miljardin euron verran, yli kolme kertaa enemmän kuin rahastoissa olevia varoja.

Työeläkemaksuja rahastoidaan jatkuvasti tulevia vuosia varten ja niitä käytetään joka vuosi myös työeläkkeiden maksamiseen. Joka neljäs eläke-euro saadaan Työeläkevakuuttajien etujärjestö Telan mukaan rahastoidusta osasta.

Rahastoja on käytetty aiemminkin, mutta nyt eläkemenot ovat kasvaneet maksutuloja suuremmiksi. Erotus katetaan eläkerahastoista. Esimerkiksi vuonna 2015 työeläkemaksuja kerättiin yhteensä 24,9 miljardia ja vastaavasti työeläkkeitä maksettiin 25,2 miljardia.

Vakaa eläkejärjestelmä tarkoittaa käytännössä sukupolvien välistä sopimusta.

Me kaikki työssäkäyvät suomalaiset maksamme vuorollaan työeläkemaksuja. Niitä käytetään myös samaan aikaan eläkkeellä olevien eläkkeisiin.

On tärkeää, että kaikki sukupolvet voivat luottaa eläkejärjestelmän vakauteen. Nykyisten eläkeläisten eläkkeet on turvattava, mutta järjestelmän tulee kestää myös lapsillemme ja lastenlapsillemme.