Suurten uudistusten liittokokouskausi 2017-20

(16.12.2020) Senioriliiton liittokokouskausi 2017-20 päättyi 18.11.2020 järjestettyyn Helsingin liittokokoukseen.

Kuluneella kaudella tehtiin joukko todella mittavia uudistuksia. Niiden myötä linjattiin järjestömme suunta vuosiksi eteenpäin lukuisissa isoissa asioissa ja rakenteissa.

Teimme yhdessä valtavan paljon hyvää työtä yhdessä ja saavutimme erinomaisia tuloksia. Jäsenmäärä ylitti ensimmäisen kerran historiassa 25 000 rajan, liiton talous vahvistui tuntuvasti ja toteutimme vertaansa vailla olevan digiloikan.

Valtava digiloikkamme alkoi käytännössä jo syksyllä 2016, kun senioriliitto astui rohkeasti some-aikaan. Tuolloin lähdettiin ensi kerran liittona sosiaaliseen mediaan ja Facebookiin. Aluksi vastustus oli vahvaa, mutta kuluneina neljänä vuonna asenteet ovat muuttuneet.

Nyt senioriliiton Facebook-tilillä on jo lähes 7000 seuraajaa ja iso osa paikallisista senioriyhdistyksistä on aktiivisia somessa. Nyt senioriliitto on Suomen suurin eläkeläisjärjestö somessa.

Veimme yhdessä tehokkaasti eteenpäin ”Seniorit nettiajassa” teemaa sellaisella vauhdilla, että joskus oli monella jaksaminen koetuksella. Somen lisäksi rutistimme läpi mittavan jäsenrekisteriuudistuksen, joka on paljon enemmän kuin vain ”rekisteri”.

Asetimme vaativat tavoitteet ja pidimme niistä kiinni – vaikka aika ajoin väsymystä ehkä esiintyikin.

Työmme nettiajan edistämisen puolesta jatkuu myös kaudella 2020-23. Iso askel ja asennemuutos on kuitenkin jo tehty. Tästä eteenpäin on helpompaa.

Asetimme tavoitteeksemme Rovaniemen liittokokouksessa vuonna 2017 auttamistyön lisäämisen ja ikääntyneiden yksinäisyyden vähentämisen. Sen osalta suurin harppaus otettiin viime vuoden 2019 keväällä käynnistyneen Liiton Rohkeasti seniori -hankkeen (”RoSe”) myötä.

Rohkeasti seniori –hankkeen nimenomaisena tarkoituksena on vähentää ikääntyneiden yksinäisyyttä, ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää ikääntyvien hyvinvointia. Hanke on lähtenyt hyvin käyntiin ja siitä on tarkoitus tehdä senioriliiton pysyvä toimintamuoto vuodesta 2022 alkaen – jos STEA vain avustuksia edelleen meille suo.

Aktiiviset senioriyhdistykset ovat liiton toiminnan sydän. Liitto teki parhaansa tukeakseen piirijärjestöjä ja yhdistyksiä kuluneella kaudella. Koulutustoimintaa lisättiin ja etätukea annettiin digiasioissa enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Lämmin kiitos siitä toimiston ahkeralle henkilökunnalle.

Koronapandemia toi kauden viimeisenä vuonna 2020 suuria haasteita jäsenhankinnalle ja yhdistystoiminnalle. Luotamme kuitenkin siihen, että palaamme vuoden 2019 määrällisiin lukuihin nopeasti.

Liiton talous vahvistui kaudella 2017-20 erittäin voimakkaasti. Oman varainhankinnan ja julkisten avustusten yhteistuotot ovat nousseet viimeisen kolmen vuoden aikana miljoonan euron tasolle. Kasvu oli 67%, eli noin 400 000 euroa.

Hyvät seniorit! On ollut valtava suuri iloa saada olla mukana kehittämässä kanssanne Suomen parasta eläkeläisliittoa. Olemme nyt nykyaikaisin ja tehokkain seniorijärjestö maassamme. Saamme olla lukuisista syistä johtuen tyytyväisä saavutuksiimme.

Lämmin kiitos teille kaikille kuluneesta liittokokouskaudesta ja vuodesta 2020.

Kansallinen senioriliitto on nyt todella hyvässä kunnossa. Tehdyn työn pohjalta on hyvä jatkaa uusi liittokokouskausi 2020-23 ja rakentaa entistäkin parempaa senioritoimintaa!

Toivotan teille kaikille omasta puolestani

Rauhallista joulua
ja oikein onnellista