Pääkirjoitus Patina 4/2021

Kesän helteet ovat vaihtuneet äkillisesti syksyyn sateineen ja viilentyvine ilmoineen.

Kansallisen senioriliiton toiminnassa paistaa kuitenkin aurinko: vietämme liiton toiminnan 50:ta juhlavuotta, joka huipentuu 10.10.2021 Finlandia-talolla järjestettävään pääjuhlaan ja ensi keväänä toteutettavaan juhlaristeilyyn. Löydät risteilymainoksen tämän lehden sivuilta, ja seuraavassa numerossa kerrotaan lisää risteilyn ohjelmasta. Pääjuhlan juontavaan Seppo Hoviin tutustumme Hän-palstalla.

Minulla on ollut ilo aloittaa työ Kansallisen senioriliiton toiminnanjohtajan tehtävässä elokuun alussa. Tehtäviini kuuluu myös Patina-lehden päätoimittajuus. Lehteä tehdään osaavalla joukolla, ja sillä on suuri merkitys jäsenistölle. Toivon, että lehden kiinnostavuus omana päätoimittaja-aikanani säilyy ja ehkä jopa kasvaa. Muutamia suunnitelmia lehden kehittämiseksi on pöytälaatikossa.

Edunvalvonnan ja vaikuttamistyön kannalta alkava syyskausi on merkittävä. Saimme kunnallisvaaleissa hyvän joukon jäsenistöämme joko valtuutetuksi tai varavaltuutetuksi. Nimilista löytyy lehden sivulta 35.

Seuraavat vaalit odottavat kuitenkin nurkan takana: aluevaalit pidetään 23.1.2022, ja ehdokasasettelu niihin päättyy 14.12.2021. Toivomme mahdollisimman monen jäsenemme olevan mukana vaalityössä ja ehdokasasettelussa. Ensimmäiset aluevaalit ovat erittäin merkittävät sote-uudistuksen täytäntöönpanon kannalta. Meidän on tärkeä päästä mukaan niihin elimiin, joissa senioreille elintärkeistä asioista tullaan päättämään.

Vaikka korona pitää meitä edelleen kurimuksessaan, tuntuu siltä, patoutunut energia alkaa pikkuhiljaa purkautua ja muuttua toiminnaksi, kuitenkin rajoitteita noudattaen ja yhteisestä turvallisuudesta huolehtien. Tilannetta on hyvä hyödyntää jäsenhankinnan näkökulmasta. Käynnistämme jäsenhankintakampanjaa syksylle ja käynnissä ollut jäsenhankintakilpailu päätetään loppuhuipennukseen. Siitä lisää senioriliiton www-sivuilta ja yhdistyskirjeessä.

Olen saanut useita vierailukutsuja piirien ja yhdistysten juhliin. Olen valitettavasti joutunut vastaamaan moneen kutsuun kieltävästi, mikä harmittaa. Toiminnanjohtajan työnkuva on laaja. Työn alkumetreillä on paljon oppimista ja käytännön asioiden järjestämistä. Syksyyn sisältyy myös projekteja, jotka on syytä käynnistää ja jopa saada valmiiksi ennen vuoden vaihdetta. Tilanne tulee varmasti rauhoittumaan, mikä tarkoittaa, että aikaa jäsenten tapaamisiin ja yhdistysvierailuihin on tulevaisuudessa enemmän. Sitä odotan.

Olen tehnyt Facebookin sivun, joka löytyy nimellä Kansallisen senioriliiton toiminnanjohtaja Maarit Kuikka. Jos olet kiinnostunut seuraamaan tekemisiäni ja sanomisiani Patinan ilmestymisen välissä, voit käydä tykkäämässä sivusta. Kiitos siitä jo etukäteen.

Valoisaa ja energistä syksyä senioritoimintaanne!