Yhdistystoiminta etäyhteyksillä – arkea ja hallintoa

Yhdistystoiminta etäyhteyksillä – arkea ja hallintoa

Poikkeuksellisina aikoina tarvitaan uudenlaista toimintatapaa ja sopeutumista toimintaympäristöön. Yhdistysten toiminnassa tämä näkyy erityisesti lähitapaamisten loppumisena toistaiseksi. Miten muutoin yhdistys voi toimia?

Teksti: Petri Rytkönen

Yhdistyksen hallinto etäyhteyksillä

Yhdistyksen hallitus voi pitää hallituksen kokoukset myös etäyhteyksien avulla. Tähän käy esimerkiksi sähköpostikokous (edellyttäen että kaikilla on sähköpostiosoite), puhelinkokous tai esimerkiksi Teams -kokous tai Skype -kokous. Tärkeintä on, että kokousmuoto käy kaikille ja kokous saadaan pidettyä normaalien yhdistyslain ja yhdistyksen sääntöjen vaatimusten puitteissa.

Äänestystilanteet ja pitkät keskustelut voivat asettaa haasteen kokoukselle. Tällöin puheenjohtajan tulee seurata tarkoin kokouksen kulkua, ohjata keskustelua sekä tehdä tarpeelliset yhteenvedot. Jokaisen osallistujan pitää muistaa maltti, pyytää puheenvuoroja (puhelin- tai videokokous) ja vastata sähköpostikokouksessa viestiä lähettäessään koko hallitukselle.

 

Arki ja kohtaamiset etäyhteyksillä

Yhdistyksen muussa toiminnassa esimerkiksi video tai Whatsapp -keskustelujen ylläpito voi olla mahdollista, riippuen yhdistyksestä sekä osallistujamääristä. Kannattaa huomioida, että eri ohjelmilla on erilaisia rajoituksia yhtäaikaisista osallistujamääristä.

Eri applikaatioiden kautta voi pitää esimerkiksi kirjallisuuskerhoja, rupattelutuokioita tai vaikka aamukahvihetkiä ystävien kanssa. Kamerayhteyttä ei välttämättä tarvitse, tärkeintä on, että ääni kulkee. Tällöin jokaisen keskustelijan on oltava tarkkana, ettei puhu toisen päälle. Kun ei puhu, voi mikin laittaa pois päältä.  

Yhtenä vaihtoehtona on myös ryhmäpuhelut. Tässä on kuitenkin hyvä huomata, että operaattori on voinut rajoittaa GSM -liittymältä tätä ominaisuutta esimerkiksi viiteen henkilöön kerrallaan.

 

Yhdistyksen Facebook -sivut

Yhdistyksen Facebook -sivut kannattaa nyt aktivoida tai käyttäminen aloittaa aktiivisesti! Turvallista on jakaa esimerkiksi Senioriliiton, Rohkeasti seniori -hankkeen, Ylen tai Valtioneuvoston päivityksiä ja uutisia. Sosiaalisessa mediassa meillä jokaisella on vastuu siitä, että jaamme faktaa fiktion sijaan. Älä jaa valeuutisia, huhuja tai mututietoa! Käytä vain luotettavia uutislähteitä, kuten Yleä.

Nyt kannattaa käydä tykkäämässä senioriliiton Facebook -sivusta! Siellä jaetaan paljon mielenkiintoista materiaalia, linkkivinkkejä ja uutisia koskien senioreita. Jos sinulla ei ole vielä Facebook -profiilia, ohjeet sen tekoon löytyvät senioriliiton sivuilta kohdasta jäsenille ja seniorit nettiajassa.

Tärkeintä on pitää yhteyttä ja vaihtaa kuulumisia, oli väline mikä tahansa. Älylaitteiden ja puhelimien käytön lisäksi voit lähettää esimerkiksi postikortteja perinteiseen tapaan tai Postin nettipalvelun kautta. Pidä huolta lähimmäisestäsi, vaikka fyysisesti et pääsisi paikalle.

Lisätietoja eri applikaatioista ja linkit applikaatioiden ohjesivuille sekä muista nettiaiheista löydät senioriliiton nettisivuilta osoitteesta www.senioriliitto.fi/jasenille/seniorit-nettiajassa/.

 

Mikä on Whatsapp?

Whatsapp on maksuton pikaviestisovellus, jonka kautta voi lähettää viestejä, kuvia, ääntä ja videota. Huomioithan että käytöstä voi tulla tiedonsiirtomaksuja. Sovelluksen omistaa Facebook. Sovelluksen käyttö on varsin helppoa ja sovellus on saatavissa valtaosille mobiileista älylaitteista sekä Mac- ja Windows-tietokoneet.

Lue lisää täältä!

Mikä on Teams?

Teams on osa Microsoftin Office 365 -Business ohjelmistoa. Teams on erityisesti käytössä yrityksissä ja yhteisöissä etätyöskentelyä varten. Teamsin kautta voidaan muun muassa soittaa puheluita, lähettää viestejä, kokoustaa sekä jakaa tiedostoja. Teams on Skypen kaltainen ohjelma, joka toimii niin PC-, Mac-tietokoneissa sekä mobiililaitteissa.

Käyttö vaatii pääasiassa oman tilin perustamista. Yksityiskäyttöön suositellaan Skypeä. Liitto on tehnyt yhdistystensä käyttöön myös ohjemateriaalia ja -videon, jotka löytyvät työryhmätilaan kirjautuessa.

Lisää Teamsistä voit lukea klikkaamalla tästä
 

Mikä on Skype?

Skype on Microsoftin pikaviestiohjelma, joka on suunniteltu sekä kahdenkeskiseen keskusteluun että ryhmäkeskusteluihin. Skypen avulla voi pitää kokouksia sekä luoda ja jakaa erilaisia sisältöjä ryhmien kesken. Skype on maksuton mutta silloin käytössä ovat viesti, soitto (ääni- ja videopuhelut) enintään 50 ryhmälle. Puhelinnumeroihin soittaminen tai tekstiviestien lähettäminen on maksullista. Skypestä on olemassa myös Skype for Business -yrityssovellus.

Käyttö vaatii pääasiassa oman tilin perustamista. Liitto on tehnyt yhdistystensä käyttöön myös ohjemateriaalia ja -videon, jotka löytyvät työryhmätilaan kirjautuessa.

Lisää Skypestä voit lukea klikkaamalla tästä
 

Mikä on Telegram?

Telegram on pilvipohjainen, mobiililaitteilla toimiva chat-sovellus. Telegram on saatavissa pääasiassa älypuhelimille, selaimille sekä työpöytäsovellukset Windowsille, macOS:lle ja Linuxille.  Käyttäjinä erityisesti nuoret ja joiltain ominaisuuksiltaan edistyneempi kuin Whatsapp.

Lue lisää täältä!
 

Mikä on Google Hangouts?

Hangouts on Googlen omistana pikaviestisovellus, joka mahdollistaa chat -keskustelut ja videopuhelut WiFi- tai dataverkon kautta. Tekstiviestien lähettäminen onnistuu Google Voice- tai Google Fi -puhelinnumeroista. Sovellus päivittyy eri laitteiden välillä samalla käyttäjätunnuksella.  

Hangouts on saatavissa pääasiassa kaikille älypuhelimille, selaimille sekä työpöytäsovellukset Windowsille, macOS:lle ja Linuxille.

Käyttö vaatii Google -tiliä (esimerkiksi Gmail -tilin). Lue lisää täältä!

 

Mikä on FaceTime?

FaceTime on Applen laitteissa toimiva puhelu tai videopuheluohjelma, joka toimii joko WiFi -verkossa tai mobiilidataverkossa. Yhtä aikaa voi puhua 32 osallistujalle, joilla on Mac, iOS-laite tai iPadOS-laite, jossa on FaceTime. Laitteen tulee olla internetyhteydessä käyttäen joko WiFi-yhteyttä tai mobiilidataa.

Lue lisää täältä!

 

Huijarit ovat heränneet!

Huijarit ovat jälleen heränneet ja käyttävät vallitsevaa koronatilannetta hyväkseen esimerkiksi soittojen, kotikäyntien, huijausviestien, valeuutisten tai huijausapplikaatioiden muodossa. Muistathan, ettei kukaan kysy tai tarvitse puhelimitse, sähköpostitse tai muutoin verkkopankkitunnuksiasi. Ole varovainen, kenet päästät asuntoosi sisälle.