Äänekoskella nautittiin ukrainalaisia herkkuja

Äänekosken Seniorien kuukausitapaamisessa oli vieraana ukrainalainen Natasha.

Natasha oli valmistanut meille kotonaan ukrainalaisia suussa sulavia herkkuja, joita saimme nauttia kahvin kanssa. Hän on kotoisin Harkovan alueelta, johon venäläiset hyökkäsivät heti sodan alettua. Ukrainalaiset saivat kuitenkin vapautettua alueen kesän aikana.

Natasha kertoi meille opiskelukaupunkinsa historiasta ja kauneudesta sekä sodan aiheuttamista hirvittävistä tuhoista. Harkova on Ukrainan toiseksi suurin kaupunki ja tunnettu opiskelukaupunki. Se on kuuluisa useista kauniista puistoista ja vapaa-ajanviettopaikoista.

Vain muutamia päiviä ennen sodan alkua Natasha synnytti perheen toisen lapsen. Alkukesän aikana he pääsivät pakenemaan Venäjän kautta Suomeen Äänekoskelle. Natashan arkipäiviä tahdittaa ukrainalainen koulu, jota hän pitää netin välityksellä lapsille kotimaassa. Hänen miehensä on saanut metsätöitä paikalliselta metsänomistajalta.
Äänekoskella on yli 200 ukrainalaista sotapakolaista, jotka luottavat voittoon sodassa ja odottavat paluuta kotimaahansa.