Järvenpään kansalliset seniorit kesäretkellä Mustiossa ja Fiskarsissa

Massamme on lukuisia kiehtovia historiallisia kartanoita ja taidepajoja, jotka avaavat ovensa kiinnostuneille.

Mustion aateliskartanon yhdistetty linna- ja puistokierros oppaan johdolla oli vaikuttava. Kartanon päärakennus on Magnus Linder II rakennuttama ja se valmistui vuonna 1792. Ainutlaatuiset parkettilattiat, kauniit kaakeliuunit, tyylikalustot ja arvokkaat taideteokset kiehtoivat. Toisen kerroksen ns. kuninkaan huone on tarjonnut yösijan aikoinaan kuningas Kustaa III ja tsaareille Aleksanteri I ja II.

Englantilaistyylinen kartanon puisto on maamme suurimpia yksityisiä puistoja. Fridolf Linder on istuttanut sinne ulkomaisia puulajeja. Lopuksi kolmen ruokalajin lounas Mustiossa Ravintola Linnankrouvissa pöytiin tarjoiltuna maistui.

Fiskarsissa Desicon kynttilätehtaalta ostettiin erivärisiä kynttiläpakkauksia puutarhajuhlia ja syksyn iltoja varten ja tutustuttiin Iittalan lasitarjontaan. Cafe Antiquessa kahvi,kakkupala ja suolainen piirakka virkisti. Kesäinen retki tarjosi näkökulman maamme historian ja suomalaisen käsityötaidon- ja taiteen rikkaaseen kultuuriin.