Kajaanin Vuoden Vanhus 2023 Osmo Thil

Kajaanissa vuoden vanhukseksi valittu Osmo Thil kannustaa ylläpitämään sosiaalisia kontakteja toisiin ihmisiin

Kajaanin vanhusneuvosto valitsee marras/joulukuussa vuoden vanhuksen. Valintakriteereinä ovat yli 80 vuoden ikä, aktiivinen toiminta liikunnan, kulttuurin, hyväntekeväisyyden tai muun sosiaalisen toiminnan parissa sekä myös omasta hyvinvoinnista huolehtiminen.
Kainuun kansalliset seniorit ry:n aktiivinen jäsen Osmo Thil valittiin vuoden 2023 vanhukseksi. Osmo on toiminut Kansallisissa senioreissa vuodesta 2007 lähtien. Yhdistyksen hallituksessa vuosina 2011–2015 ja 2018–2022 sekä nyt 2024 –. Kerhoja ja kulttuuripiiriä hän on vetänyt 2012–2016 ja uudelleen vuodesta 2018 lähtien. Piirihallituksessa hän on ollut vuodesta 2019 alkaen. Osmo on myös Kainuun eläkejärjestöjen yhteistoimintayhdistyksen hallituksen jäsen.

Osmo harrastaa mm. öljyvärimaalausta, kansantansseja, senioritansseja ja liikuntaa monin eri tavoin. Hän on myös musiikin ystävä ja kirjojen kirjoittaja. Osmo tekee videoita ystävien ja sukulaisten tilaisuuksista lahjoiksi ja perinteiden säilyttämiseksi. Menneisyydestä opimme rakentamaan parempaa huomista. Osmon mielestä omista työelämän kokemuksista on ollut suuri hyöty myös opettajan työssä sekä itselle että oppilaille. Oppilaille on voinut kertoa erilaisista tehtävistä ja opiskelun tärkeydestä tulevaisuutta ajatellen.
Osmo täyttää kesällä 88 vuotta. Hän opiskeli kansakoulunopettajaksi Kajaanin seminaarissa ja on tehnyt mittavan uran opetustehtävissä kajaanilaisen perusopetuksen ja kansalaisopisto-opetuksen parissa. Osmon perheeseen kuluu kansakouluopettaja vaimo Paula, joka on myös vetänyt, opettanut ja ohjannut kansantansseja ja senioritansseja, sekä kaksi lasta ja viisi lasten lasta.

Osmo ja Paula arvostavat ystäviä. Heillä on laaja ystäväverkosto, jonka kanssa he myös tapaavat säännöllisesti. Ystävät ovat tärkeitä ja heidän avullaan elämänpiiri pysyy mielekkäänä myös vanhuusiässä. Osmon mukaan vanhusten läheisten ja iäkkäiden muun lähipiirin tai naapurienkin pitäisi ottaa vastuuta yksinäisistä iäkkäistä. Yksinäiset ikäihmiset tulee ottaa mukaan erilaisiin toimintoihin, aluksi vaikka vain kuulolle. Muutaman kerran jälkeen ikäihminen uskaltaa jo helpommin lähteä liikkeelle ja ajan mittaan löytyy uusia kavereita ja ystäviä.
Me täällä Kajaanissa olemme erittäin iloisia Osmon valinnasta Vuoden vanhukseksi. Me ystävät emme kyllä ajattele Häntä vanhuksena vaan aktiivisena liikkujana ja sydämellisenä kanssakulkijana Kajaanilaisessa harrastustoiminnassa ja ystäväpiirissä.