Koiviston muistomerkin tekijän vierailu

Porvoon kansalliset seniorit sai 30.1.2024 vieraakseen Mauno Koiviston muistomerkin porvoolaisen tekijän kuvanveistäjä Kirsi Kaulasen (s.1969).

Kaulanen on tullut tunnetuksi monumenttien tekijänä ja useiden kilpailujen voittajana. ”Pyrin veistämään teräksestä naisellista, pehmeää, herkkää ja aineetonta. Heijastava pinta peilaa ja elää ympäristön ja valon vaihteluiden mukana.” Näin kuvasi Kaulanen teostaan ”Välittäjä”, joka voitti Koiviston muistomerkkikilpailun ja joka julkistettiin Helsingissä Pikkuparlamentin puistossa Koiviston 100-vuotissyntymäpäivänä 25.11.2023. Teoksen kaksi osaa kuvaavat presidenttiä idän ja lännen välillä. Teos on ruostumatonta terästä ja se on kuusi metriä korkea ja viisitoista metriä pitkä.

Äkäslompolosta kotoisin oleva kuvanveistäjä kertoi videon ja kuvien avulla teoksen eri tekovaiheista ja muista töistään sekä urastaan ja elämästään. Esitys innosti omien taidekokemusten jakamiseen yhdistyksemme jäseniä, joita oli paikalla lähes sata.