Naistoimintaa senioreissa

Senioriliiton monipuolisissa kerhoissa toimintaa on suunnattuna myös erityisesti naisille. Tuusulassa toimii naisten kerho, Kankaanpäässä Kirjanaiset, Länsi-Helsingin senioreissa Länsileidit, Jyväskylän senioreissa Hulluttelevat leidit, Nokian senioreissa Menaiset -kerho, Tampereella ja Valkeakoskella naisten liikuntakerho. Kaikille kerhoille on yhteistä mielekkään ja yhdessä kehitetyn toiminnan aikaansaaminen.

Teksti: Pia Nyman

Kuva: Sirpa Teräväinen

”Iloa arkeen. Rakkautta elämään. Kauneutta sielulle ja mielelle.”

Naisten kerhossa on jokin teema, josta keskustellaan tai käsitellään muuten. Teema voi olla vaikkapa koululaulut, jolloin lauletaan. Paikallinen vieras on voinut avata sukunsa tarinaa tai paikallista historiaa. Joku on ollut esittelemässä ja myymässä vaatteita.

Leideissä myös hullutellaan muistoilla ja arjesta nousevilla ihmetyksillä esimerkiksi burleskitanssin työpajassa. Kahvitellaan ja keskustellaan luetuista ja paljon muustakin. Yhdessä pohditaan kiinnostavia asioita.  Naiset ovat esitelleet omia taideteoksia ja neuloosin aikaansaamia töitään. Kokoontuessa on tutustuttu myös taidenäyttelyihin.

Nettisivuilta voit lukea tarkemmin, mitä on tehty missä päin:

Tuusulan senioreissa toimii sekä naisten kerho että miesten kerho.

• Jäsenten mielestä tärkeät ja rakkaat kerhot juuri tällaisina, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Leena Mäkelä.

Naisten kerhossa on jokin teema, josta keskustellaan tai käsitellään muuten. Teema voi olla vaikkapa koululaulut, jolloin lauletaan. Joku paikallinen vieras on voinut avata sukunsa tarinaa tai paikallista historiaa. Kerran vuodessa on yleensä ollut joku esittelemässä ja myymässä vaatteita. Viime vuonna Jaakko Selin sai tuvan täyteen naisia. Kerho kestää hiukan runsaan tunnin kerrallaan.

• Olemme sopineet, että aiheen kiinnostaessa naiset ovat tervetulleita miesten kerhoon ja päinvastoin. Kerhot kokoontuvat samaan aikaan saman yhteisötilan eri huoneissa, kertoo puheenjohtaja.

Kerhojen alussa kerholaiset nauttivat emäntien keittämän kahvin. Kahvi kirvoittaa kielet.

Länsi-Helsingin senioreissa toimii LänsiLeidit. Käytännössä toimikuntaan kuuluu muutama leidi, jotka järjestävät ns. extempore juttuja.

Kankaanpään senioreissa kokoontuu kuukausittain Kirjanaiset toistensa kodeissa. Yhdessä valitaan luettavat kirjat yleensä kotimaisista uutuusteoksista. Kahvitellaan ja keskustellaan luetuista ja paljon muustakin. Piirimme on puolet kauan sitten perustetusta kirjapiiristä, jäseniä tällä hetkellä seitsemän.

Nokian senioreiden Menaiset on vapaamuotoinen tapaaminen kerran kuussa.  Yhdessä pohditaan kiinnostavia asioita.  Naiset ovat esitelleet omia taideteoksia ja neuloosin aikaansaamia töitään. Kokoontuessa kirjastolla tutustutaan kulloiseenkin taidenäyttelyyn.  Kerholaiset ovat käyneet myös Tampereella taide- näyttelyissä.  Muutaman kerran on käyty elokuvissa.  Kaikki retket tehdään julkisilla kulkuneuvoilla.  Helmikuussa mennään Museokeskus Vapriikkiin. Kyllähän naisten kesken keskustelua syntyy, varsinkin kun meitä on monia yksinäisiä. Ajatus oli, että varsinaista vetäjää ei tarvita, vaan aiheet ja kohteet syntyvät ryhmän sisällä.

Jyväskylän senioreissa toimii Hulluttelevat leidit, joiden motto on ”Iloa arkeen. Rakkautta elämään. Kauneutta sielulle ja mielelle.” Toiminta käynnistyi 19.8.2018. Leideissä hullutellaan muistoilla ja arjesta nousevilla ihmetyksillä. Leidit kokoontuvat kerran kuukaudessa. Ohjelma tehdään osallistavasti eli yhdessä teemoitellen.

Vuosi 2022 alkoi esittelemällä pukeutumiselämänkertoja. Jokainen toi mukanaan joltakin vuosikymmeneltä vaatteen, johon liittyi tarina. Kuva. Helmikuussa puhuttiin arjen iloista psykologi Merja Adenius-Jokivuoren luotsaamana. Maaliskuussa oli vierailu Grafiikka- ja valokuvakeskus Ratamossa. Huhtikuussa ilahdutti Foodin Oy:n luova johtaja Maria Jalkanen, joka vei kerhon yhden kaupunkimme menestyneen yrityksen tarinaan ja tuotteisiin. Toukokuussa valmistettiin Thai-ruokaa puheenjohtaja Merja Kumpulan kotona thaimaalaisen ravintoloitsijan opastuksella ja nautittiin viiden ruokalajin illallinen. Kuva.

Kesäkuussa pidettiin perinteiset kesäkahvit torpalla Vesangan Rantalassa, jossa oli tangokonsertti: tangoprinsessa Terhi Matikainen ja muusikko Pete Hämäläinen. Pukeuduttiin kesämekkoihin ja hattuihin. Kuva. Syyskausi käynnistyi teatterinjohtaja Marietta Kunnaksen kohtaamisella. Lokakuussa käytiin keskustelua ikääntyvän naisen seksuaalisuudesta seksuaaliterapeutti Pia Suutarin kanssa. Marraskuussa kohtaamispaikalla oli Ommellisen yrittäjä Liisa Häkli. Marraskuussa osallistuttiin Ikivireä digihankkeen päätösseminaariin, jossa esiintyi Lenita Airisto. Joulukuussa pidettiin burleskitanssin työpaja Rosette Sweetin ohjaamana. Osallistujien määrä on vaihdellut alle kymmenestä yli kolmeenkymmeneen.

Tampereen senioreissa toimii sekä naisten että miesten vesijumppa. Molemmat niin, että allas on varattuna yksin heille ja toimintaa vetää maksullinen ohjaaja. Molemmat kerhot ovat toimineet jo kauan.