Pyöreän pöydän keittiöpsykologit koolla Teeleidissä

Pyöreän pöydän keittiöpsykologit on Jyväskylän seniorien uusi kerho. Sen tarkoituksena on ihmetellä ja pohtia arkijärjellä ajan ilmiöitä.

Pyöreän pöydän keittiöpsykologit aloittivat Jyväskylän seniorien kevättoimintakauden 2.1.24 Lutakon Teeleidin Lyydian salongissa. Uuteen keskusteluryhmään mahtuu kerrallaan 12 senioria. Ensimmäisen kerran ihmettelykysymyksenä oli ”Pitääkö kaikkea mitata?”.

Pakkasmittari näytti tiistaiaamuna -30. Koko aamupäivän vilkuilin sähköpostia ja odotin peruutuksia, mutta kukaan eka kerralle hyväksytyistä ei kertonut jäävänsä kotiin. Ryhmästä kiinnostuneita oli enemmän kuin siihen mahtuneita. Tilanne hieman suretti, mutta pitäydyin alkuperäisessä ajatuksessani pienryhmästä, jossa yhden pöydän ympärillä jokainen osallistuja näkee toinen toisensa, kuulee vaivattomasti, esittelyn jälkeen tuntee olonsa turvalliseksi ja uskaltaa osallistua keskusteluun.
Kun pakkasen punaamin poskin istahdimme höyryävän teekupposen ääreen, tunnelma salongissa oli alkuunsa lämmin. Oli hauska todeta, että uusi kerho oli innostanut itselleni vuosien varrelta tuttuja senioreja, mutta monta uutta ja ennen kohtaamatonta. Esittelykierros antoi nimille kasvot ja avasi osallistujien persoonaa. Syntyi luottamuksellinen ilmapiiri, jossa oli turvallista aloittaa päivän teeman ihmettely ja kaiken mittaamisen pohdinta.

Kerhon tarkoitus ihmetellä ajassa olevia ilmiöitä, tehdä keittiöpsykologiasta positiivista arkipohdintaa ja ajatella yhdessä ääneen, toteutui loistavasti eka kerralla. Välillä nauroimme ja kiitimme toisten ajatuksista. Palautteena kerrottiin, että juuri tämmöistä olen odottanut, ihanaa, että Lutakkoon toimintaa ja että istunto vastasi odotuksia.
Lopuksi jokainen sai kirjoittaa paperille oman ajatuksen tästä kerhosta ja paperin toiselle puolella oman ehdotuksen helmikuun istunnon aiheeksi. Yhdessä valitsimme ehdotuksista kohtaamisteeman. Hyvistä ehdotuksista sain lisäksi valtuudet muotoilla keskusteluteemat koko keväälle. Keittiöpsykologit kokoontuvat jokaisen kuukauden ensimmäinen tiistai iltapäiväteelle Lyydian salonkiin ihmettelemään ajassa olevia ilmiöitä.