SENIORIT PYÖREÄSSÄ PÖYDÄSSÄ

Maamme huoltosuhde on epätasapainossa. Iäkkäiden määrä kasvaa liiaksi työikäisten määrään nähden. Myös syntyvyyden taso on romahtanut.

Huolta kannetaan, miten ikäihmisten hyvinvointi ja palvelut voidaan turvata vastakin. Hyvinvointialueet kipuilevat rahoituksensa kanssa ja kuntalaiset totuttautuvat uudenlaiseen palveluiden toimintaympäristöön. Vanhusneuvostot pyrkivät vaikuttamaan niin kuntien kuin hyvinvointialueidenkin päätöksiin ikäihmisten hyväksi.
Paikalliset eläkeläisjärjestöt tarjoavat puolestaan ikäihmisille yhteisöllisyyttä ja toimintaa, jolla pitää mielen ja kunnon vireyttä yllä, ennaltaehkäisten avun ja hoivan tarvetta. Tämä toiminta tukee ja säästää julkisia resursseja ja on taloudellisestikin merkittävää. Paikalliset yhdistykset mukautuvat todellisuuteen ja miettivät toimintojensa uudistamista ja niiden tarkoituksenmukaisempaa käyttöä.

Järvenpään kansallisten senioreiden puheenjohtaja Mirja Vakkuri lähetti kutsun Keravan ja Tuusulan senioriyhdistysten edustajille saapua yhteiseen pöytään vaihtamaan ajatuksia ja näkemyksiä yhteistyön kehittämiseksi. Maanantaina 2.4.2024 senioriyhdistysten hallitukset kokoontuivat Järvenpäässä Myllytien toimintakeskuksessa.
Keskustelu oli hyväntuulista, vilkasta ja innokasta. Hyviä ideoita toteutettaviksi tuli monia. Puheenjohtajien näkemyksiä:
”Miten turvata toiminnan rahoitus, herättää kysymyksiä. Näissä kolmessa yhdistyksessä on yhteensä lähes 1 000 jäsentä. Yhdistykset rahoittavat toimintansa jäsenmaksuilla ja kunta- ja hyvinvointialueelta saamillaan pienillä rahallisilla avustuksilla jne. Yhteistyöllä voisimme ehkä järkeistää talouttammekin”, ehdotti Krister Tamminen Keravan kansalliset seniorit ry.
”Yhdistyksillä on keskenään samankaltaista toimintaa, kuten kerhoja, matkoja, jäsentilaisuuksia ja asiantuntijaluentoja. Päätimmekin avata tilaisuuksiamme toisille ja näin monipuolistaa toimintaa ja karsia päällekkäisyyksiä. Keväälle sovittiinkin jo yhteinen hieman kilpailuhenkinen kävelytapahtuma”, kertoi Mirja Vakkuri Järvenpään kansalliset seniorit ry.
”Yhdistykset voivat vaikuttaa myös lausunnoillaan, kannanotoillaan sekä viranhaltijoihin ja päättäjiin vaikuttamalla. Ikäihmiset ovat oman elämänsä kokemusasiantuntijoita, ja senioriyhdistyksissä on monien alojen asiantuntijoita, joiden tietoa ja verkostoja kannattaa hyödyntää”,totesi Leenä Mäkelä Tuusulan seniorit ry.

Kokousedustajat pitivät tilaisuutta onnistuneena. Vilkkaan keskustelun ja erilaisten ideoiden pohjalta on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Rohkeasti tulevaisuuteen!