Kommenttimme Ylellä: Vanhuksen kuolemaan johtanut epäilty laiminlyönti järkyttää

Etujärjestö (senioriliitto): Missään nimessä ei saa toistua

"Ikääntyvien ja eläkeläisten oikeuksia ja etuja valvovan Kansallisen senioriliiton toiminnanjohtaja Maarit Kuikka sanoo, että tapaus tulee melko "uskomattomaan aikaan", kun pinnalla on keskustelu hoitajapulasta ja lakonuhka on päällä.

– Tätä kyseistä tapausta tai kuntaa kritisoimatta on pakko sanoa, että tällainen kuvastaa kyllä valtakunnallista tilannetta valitettavan hyvin, Kuikka sanoo.

Kuikka kuvaa kotihoidon ja palveluasumisen välistä tilannetta haasteelliseksi.

– Tiedetään, että ympärivuorokautiseen hoivaan tarvitaan hoitajia, jotka siirtyvät kotihoidosta. Ja kotihoidossa olevat vanhukset taas ovat entistä huonommassa kunnossa, joten sielläkin palveluntarve kasvaa.

Sillä ei Kuikan mielestä ole merkitystä, ettei Pöytyän tapauksessa ollut pariskunta ollut kotihoidon asiakas.

– He olivat kuitenkin pyytäneet apua kotihoidosta, joten toisin sanoen he olivat kotihoidon asiakkaita, ainakin avopalveluiden.

Ikääntyvien määrän lisääntyessä ja hoitajapulan pahentuessa riski Pöytyän tapauksen toistumiseen muualla Suomessa on olemassa.

– Missään nimessä tällaisia ei saisi tulla lisää. Kaikkiin tapauksiin on puututtava, jottei tällainen toistu missään päin Suomea. Kaiken kaikkiaan tilanne hoivapalveluiden osalta on uskomaton, kun mietitään, että elämme hyvinvointivaltiossa."

Lue koko juttu YLen sivuilta klikkaamalla tästä!

Kuva: Kuvakaappaus Ylen sivuilta