Rohkeasti senioriksi -kurssit

Kursseilla tarjotaan monipuolisesti tietoa vapaaehtoistoiminnan eri muodoista ja neuvotaan varautumaan erilaisiin tulevaisuudessa mahdollisesti eteen tuleviin tilanteisiin.

Oletko etsimässä aktiviteettia tai muuta toimintaa vastikään alkaneille eläkepäivillesi?

Oletko pohtinut, mihin asioihin olisi esimerkiksi taloudellisesti tai asumisen suhteen hyvä varautua jo eläkeajan alussa? Oletko kenties miettinyt vapaaehtoistoimintaa eläkeajallesi, muttet oikein tiedä, millaisia tehtäviä tai rooleja haluaisit kokeilla? Kiinnostavatko sosiaalisen median eri palvelut ja viestintä?

Rohkeasti seniori -hankkeen järjestämillä Rohkeasti senioriksi -kursseilla tarjotaan monipuolisesti tietoa vapaaehtoistoiminnan eri muodoista. Kurssilla käsitellään vapaaehtoistoiminnan ja järjestötyön eri mahdollisuuksia sekä muun muassa onnistuneen viestinnän tekemistä sosiaalisessa mediassa. Vapaaehtoistoiminnan ja viestinnän lisäksi kurssilla annetaan ohjeita ja tietoa eläkeajan talouden suunnittelusta sekä neuvontaa oman tulevaisuutensa suunnittelua varten. Tukea annetaan myös varautumiseen elämän muuttuviin tilanteisiin.

"Mielenkiintoiset päivät, hyvät vetäjät ja luennoijat, yllätti hyvällä sisällöllään ja vertaisten kuuleminen tärkeää ja hyödyllistä."

Kurssiosallistujan palaute, helmikuu 2021, Tampereen Rohkeasti senioriksi -kurssi

Jokainen eläkeaika on ainutlaatuinen. Tällä kurssilla tarjoamme tukea omanlaisen eläkepolun luomiseen. Mahdollisuuksia esimerkiksi vapaaehtoistyössä on todella monia, sillä esimerkiksi yhdistyksissä ja järjestöissä on monipuolista toimintaa, joihin tarttua ja mennä mukaan.

Kurssi on osallistujilleen maksuton, ja osallistujille tarjotaan lähitoteutuksena toteutettavalla kurssilla kahvia ja pientä syötävää. Lue lisää korona-ajan turvallisuuskäytännöistämme alta.

Rohkeasti senioriksi -kurssien teemat:

• Vapaaehtoistoiminnan eri ulottuvuudet
  • Järjestötoiminnan mahdollisuudet ja eri tehtävät
  • Vaikuttavaa viestintää - arjessa ja järjestössä
  • Oman talouden ja asumisen suunnittelu seniorina
  • Varautuminen tulevaan: testamentti ja edunvalvontavaltuutus

Tällä hetkellä uusia Rohkeasti senioriksi -kursseja ei ole suunniteltu vuodelle 2022.

Menneet vuoden 2022 kurssit:
  • Pirkanmaa: Tampereen alue, Teams-etäkurssi, 1.–2.2.2022 klo 12.30–15.00.

Muutokset kurssiaikatauluihin ovat mahdollisia.

HUOM. Huolehdimme tarkasti terveysturvallisen tapahtuman järjestämisestä viranomaisohjeiden mukaisesti. Lisäksi olemme laatineet omat turvallisuusohjeemme, jotka lähetetään kurssiemme hyväksytyille osallistujille noin viikko ennen kurssia. Tapahtumissamme otetaan huomioon muun muassa turvaetäisyyksiä toisiin. Suosittelemme vahvasti, että osallistujat ovat rokottautuneet koronaa vastaan. Tapahtumaan ei tule osallistua, jos ei tunne oloasi terveeksi. Pidätämme oikeuden siirtää kurssi etäkurssiksi Teams-ympäristöön.

Jo menneet vuoden 2021 kurssit

• Pirkanmaa: Tampereen alue, Teams-etäkurssi, ke-to 3.–4.2.2021 klo 12:30-15:00. Kiitokset kurssilaisille!
  • Uusimaa: Lohjan alue, Teams-etäkurssi, ti 16.2. ja to 18.2.2021 klo 12:30–14:50. Kiitokset kurssilaisille!
  • Kymenlaakso: Teams-etäkurssi, ke 3.3.2021 klo 12:30–15:10. Kiitokset kurssilaisille!
  • Lappi: Rovaniemi ja muu Lapin alue, Teams-etäkurssi ma 22.3.2021 klo 10:30–14:15. Kiitokset kurssilaisille!
  • Pohjois-Savo: Kuopio ja muu Pohjois-Savo, Teams-etäkurssi ti 30.3.2021 klo 12:00–16:00. Kiitokset kurssilaisille!
  • Keski-Suomi: Jyväskylä ja muu Keski-Suomi, Teams-etäkurssi ke-to 21.–22.4.2021 klo 12:30–14:45. Kiitokset kurssilaisille!
  • Pohjois-Karjala: Teams-etäkurssi ke 28.4.2021 klo 12:30–16:00. Kiitokset kurssilaisille!
  • Etelä-Karjala: Teams-etäkurssi ke 2.6.2021 klo 12:30–15:30. Kiitokset kurssilaisille!
  • Pohjanmaa: Kuortane, Urheiluopiston luentosalit 2–3, 8.9.2021 klo 10:00–15:30. Kiitokset kurssilaisille!
  • Helsinki: keskustakirjasto Oodin Kuutio-tila, 28.–29.9.2021 klo 12:30–15:30. Kiitokset kurssilaisille!
  • Etelä-Karjala: Lappeenranta, Lappeenrannan Tanssiopiston tilat, senioritanssinohjaajakurssi, 1.–2.10.2021 klo 08:00–15:30. Kiitokset kurssilaisille!
  • Satakunta: Rauma, Kulttuuritalo Posellin Iso sali, 2.–3.11.2021 klo 11:30–14:30. Kiitokset kurssilaisille!
  • Varsinais-Suomi: Salo, Sokos Hotel Rikalan Uskela 1&2-kabinetit, 4.11.2021 klo 11.30–16.00. Kiitokset kurssilaisille!
  • Etelä-Savo: Mikkeli, Sokos Hotel Vaakunan Suur-Savo 1&2-tila, 9.11.2021 klo 11:00–15:30. Kiitokset kurssilaisille!
  • Häme: Lahti, GreenStar Hotelin kokoustila, 24.11.2021 klo 12:30–16:30. Kiitokset kurssilaisille!
  • Pohjois-Pohjanmaa: Oulu, pääkirjaston Oulu-huone, 1.12.2021 klo 12:30–17:00. Kiitokset kurssilaisille!
  • Valtakunnallinen Rohkeasti senioriksi -etäkurssi 9.-10.12.2021 klo 12:00–14:00. Kiitokset kurssilaisille!