Uusimmat

Katso kaikki kirjoitukset

”Me taasen laulamme riemuiten, kun joulu, joulu on meillä”

Patina-lehti elää historiallisia aikoja: pidät käsissäsi viimeistä sanomalehden muodossa ilmestyvää Patinaa. Ensi vuoden maaliskuussa 8.3. ilmestyvä numero on aikakauslehti, joka on rakennettu hyvin toisenlaisella konseptilla kuin nykylehti. Muutos toteutuu Patinan merkkivuoden kunniaksi. Ensimmäinen Patina on julkaistu keväällä 1978 eli 45 vuotta sitten.

Uutta lehteä on rakennettu se tärkein mielessä: Patina on ennen kaikkea jäsenlehti, jolla tiedotetaan jäsenille tärkeistä liittoa ja sen jäseniä koskevista asioista. Järjestölehden osuus on kirjaimellisesti uuden Patinan ydin ja sydän, kun se sijaitsee keskellä lehteä. Ajatuksena on, että jatkossa lehdestä on entistä helpompaa lukea järjestöä koskevat asiat, kun ne on koottu selkeästi yhteen kohtaan lehteä.

Uudessa lehdessä aloittaa kaksi kolumnistia, jotka kirjoittavat Patinaan vuorotellen. Kolumnisteista Suvi-Anne Siimes toimii nykyisin Työeläkevakuuttajat TELAn toimitusjohtajana, sitä ennen mm. Lääketeollisuus ry:n toimitusjohtajana. Toinen kolumnistimme on Porvarillisen Työn Arkiston arkistonjohtaja, filosofian tohtori Riku Keski-Rauska. Saamme eri sukupuolta ja eri ikäluokkaakin edustavilta kolumnisteiltamme varmasti mielenkiintoisia ja keskustelua herättäviä näkemyksiä niin historiasta kuin nyky-yhteiskunnan menosta. Uudet kolumnistimme esittäytyvät tämän Patinan sivuilla.

Muutos sijoittuu oivalliseen aikaan taloudellisessakin mielessä: aikakauslehden tekeminen on edullisempaa kuin sanomalehden, koska sanomalehtipaperin hinta kallistuu kallistumistaan. Monet järjestöt ovat joutuneet lopettamaan paperilehden tuotannon ja siirtymään kokonaan verkkolehteen. Me sen sijaan olemme päättäneet uudistaa lehden. Patina on senioriliiton yhdistysten jäsenille erittäin tärkeä tiedonvälityskanava. Se tulee toistuvasti esille jäsentutkimuksissamme. Haluamme ylläpitää lehden valmistamista kaikin keinoin ja toivomme, että lehden ilmoitusmyynti saa uutta eloa muutoksen myötä.

Elämme joulun aikaa. Joululla on erityinen merkitys meistä jokaiselle ja väitän, että jokainen kokee sen omalla yksilöllisellä tavallaan. Joillekin meistä joulu on ilon ja yhdessäolon aikaa, johon valmistaudutaan viikkokausia jouluradiota kuunnellen, lahjoja ostellen ja joulunpyhien huipennusta odottaen. Joillekin meistä joulu voi olla vuoden ikävin juhla, jolloin yksinäisyys kaatuu päälle ja suru valtaa mielen. Joulumieli ei asetu vieraaksi. Hössöttäminen ja värivalot ärsyttävät. Joillekin meistä joulussa tärkein on sen kristillinen sanoma, Jeesus-lapsen syntymä. Ja joillekin meistä joulu on kaikkea tätä: iloa ja yhdessäoloa, surua ja kaipaustakin, suurta juhlaa kristittynä.

Pääasia on, että jokainen saa viettää omannäköistään joulua. Ja ettei kenenkään tarvitse olla jouluna yksin, ellei hän itse sitä erityisesti toivo. Erilaiset vapaaehtoisten järjestämät joulujuhlat ovat merkittäviä tekoja ja lähimmäisen rakkautta, joita nykyajassa tarvitaan. Vaikka kännykkä on oivallinen yhteydenpitoväline, se ei kuitenkaan korvaa yhdessäoloa ja läsnäoloa toisten kanssa.

Haluan toivottaa hyvää ja rauhaisaa joulun aikaa sekä onnea vuodelle 2023!

Maarit Kuikka

Toiminnanjohtaja, Patina-lehden päätoimittaja

maarit.kuikka@senioriliitto.fi
Liiton hallinto ja talous. Vaikuttamistyö ja edunvalvonta-asiat. Yhteiskunta- ja mediasuhteet.