Katso kaikki kirjoitukset

Taas on aika auringon!

Helsingin sataman uudessa Terminaalissa 2 kävi kova kuhina tiistai-iltapäivällä 17.5., kun liki 1700 senioria kokoontui terminaalin aulaan alkavan juhlaristeilyn odotuksessa. Koko Silja Europa oli 22 tunnin ajan meidän!

Tapahtuma onnistui hyvin ja sen tunnelmiin pääsee palaamaan tämän lehden sivuilla. Lämmin kiitokseni toimittaja Hanna Ojanpäälle ja valokuvaaja Mikko Mäntyniemelle erinomaisesta työstä juhlaristeilysivujen aineiston kokoamisessa. Tehtävä ei ollut helppo, kun ympäri laivaa tapahtui samanaikaisesti monia eri asioita.

Patinan jutuista on selvästi luettavissa, miten matkailu ja erilaisten tapahtumien järjestäminen ovat lisääntyneet voimakkaasti koronatauon jälkeen. Auto on monelle välttämätön kulkupeli reissuilla ja tapahtumiin siirryttäessä, mutta tämänhetkisillä polttoaineiden hinnoilla moni joutuu miettimään, lähdenkö omalla autolla vai käyttäisinkö julkisia kulkuvälineitä. Valitettavasti syrjäseudulla vaihtoehdot ovat usein vähissä. Senioriautoilusta löytyy juttu sivulta 18.

Liikunta pitää mielen virkeänä ja paikat vetreinä. Senioriliiton liikuntapäivä on yhdistyksille mieluisa: yli neljännes jäsenyhdistyksestä on järjestänyt oman liikuntatapahtuman tänä keväänä. Liikkuminen oli vahvasti esillä myös juhlaristeilyllämme mm. Tanhuvaaran opiston esittelypisteellä ja Ikäinstituutin asiantuntijan puheenvuorossa. Nyt kun kesä on vihdoin puhjennut loistoonsa, pienikin ulkoilu vehreyden keskellä tekee hyvää ja auttaa jaksamaan. Paljastan vielä, että keväällä 2023 Patinan lukijamatkojen ohjelmassa on patikkamatka Toscanaan! Matka tulee myyntiin syksyn aikana.

Patina-lehden ulkoasu uudistuu ensi vuoden alusta, ja lehti alkaa ilmestyä aikakauslehtimuotoisena viisi kertaa vuodessa. Tavoitteena on tehdä laadukasta lehteä hieman harvennetulla aikataululla. Uudistuksesta vastaa Omnipress, joka voitti lehden taittoa koskevan kilpailutuksen. Lehden painatus ja postitus tehdään edelleen PunaMustassa. Lehtiuudistuksen työstäminen alkaa välittömästi kesätauon jälkeen.

Kesätauko on liiton toimistolle tervetullut, ja haluan kiittää senioriliiton henkilöstöä jaksamisesta ja laadukkaasta työpanoksesta kevään aikana. Harmiksemme jatkamme syksyllä supistunein resurssein, kun kahden Rohkeasti seniori -hankkeen työntekijän työsuhde päättyi 31.5. Aku Lehtosen ja Henri Kontkinin kokemukset ja muistelut työajasta senioriliitossa on kirjattu julkaistavaksi tämän lehden sivuilla.

Kiitos myös teille ihanille ja reippaille jäsenillemme työstänne senioritoiminnan hyväksi ja puolesta!

Maarit Kuikka

Toiminnanjohtaja, Patina-lehden päätoimittaja

maarit.kuikka@senioriliitto.fi
Liiton hallinto ja talous. Vaikuttamistyö ja edunvalvonta-asiat. Yhteiskunta- ja mediasuhteet.