Juhlavuoden kynnyksellä

2.12.2020 Saimme vihdoinkin pidettyä koronan vuoksi siirretyn liittokokouksemme. Kiitokset vielä kerran kaikille osallistujille ja kokouksen onnistumisesta vastanneille.

Ensi kaudeksi liittokokous hyväksyi teemaksi Rohkeasti tulevaisuuteen. Tällä hetkellä rohkeutta ja tulevaisuuden uskoa todella tarvitaan. Jäsenillämme on elämänkokemuksen tuomaa kykyä toimia aina tilanteen vaatimusten mukaan.  Teemamme rohkaisee meitä suhtautumaan tulevaisuuteen optimistisesti ja positiivisesti. Tällä hetkellä toivo pilkistää  rokotteiden valmistumisesta jo tänä vuonna.  Niin kauan niitä ei ole tehkäämme parhaamme jäsentemme hyväksi niillä voimavaroilla, jotka käytettävissä on.

Yhteisön sosiaalinen merkitys on korostunut nyt korona-aikana.  Kuuluminen yhdistykseen, senioriyhteisöön, tiedonkulku ja yhteydenpito ovat nyt tärkeitä jäsentemme kannalta.  Yksi jäsenyyden perusta on se, että yhdistyksen toiminta antaa eläkkeelle jäävälle uuden yhteisön työyhteisön tilalle.  Toivon, että saamme entistä enemmän mukaan toimintaamme juuri eläkkeelle jääviä, vaikka nyt ei monella paikkakunnalla voikaan fyysisesti kokoontua. Tavoitteena on auttaa senioreita ja ehkäistä yksinäisyyttä sekä tuottaa sosiaalista ja fyysistä hyvinvointia.

Yhteydenpitoon ja erilaiseen toimintaan antavat digitaaliset välineet nyt erinomaisia mahdollisuuksia. Niitä voimme hyödyntää monipuolistamalla toimintaamme verkossa. Kevään haaste onkin uusien toimintaideoiden kehittäminen. Tavoitteenamme on olla rohkea ja ketterä järjestö, joka kehittää toimintaansa ja kykenee uudistumaan, Senioriliitto kuuntelee herkällä korvalla jäsenistöään ja kehittää sen pohjalta toimintojaan.

Teemamme kannustaa meitä vaikuttamaan rohkeasti yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ja elinkeinoelämään ikäystävällisen yhteiskunnan rakentamiseksi. Meillä on mm. kevään kuntavaalien ja soteuudistuksen vuoksi paljon tehtävää edunvalvonnassa sekä valtakunnan tasolla että kunnissa. Toivon, että paikallisyhdistykset omissa kunnissaan tuovat esiin niitä asioita, joihin pitää saada korjausta aikaan.  Ne ovat usein hyvin arkipäiväisiä asioita kuten liikkumisen turvallisuuden lisäämistä tai palvelujen esteettömyydestä huolehtimista. Palvelujen hyvä saavutettavuus koskee myös digitaalisia palveluja, joiden käytön on oltava kaikille mahdollista.

Liittokokouksessa hyväksytyn toiminnan ja talouden suuntaviivat asiakirjan sivuilta löytyy paljon tukea edunvalvontaan joka puolella Suomessa. Siinä olevien tavoitteiden lisäksi määrittelemme vielä kevään kuntavaaleihin tavoitteet. Kannustamme jäseniämme asettumaan ehdokkaiksi ja vaikuttamaan äänestämällä. Sote-uudistukseen vaikuttaminen on toinen painopiste alkavan vuoden edunvalvonnassa.

Ensi kaudella kehitämme ja uudistamme toimintaa edelleen.  Suunnitelmassa on mm. sääntöuudistus, jolla selkeytetään ja ajantasaistetaan säännöt.  Tämä on iso työ, joka aloitetaan heti ja joka on tehtävä huolellisesti.  Kehitämme myös toimistomme palveluja entisestään, jotta kykenemme tukemaan yhdistysten ja piirien toimintaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Lämmin kiitos kaikille kuluneen merkillisen vuoden yhteistyöstä ja kiitos siitä, että olette pitäneet yllä toivoa ja toimintaa koronaolosuhteissa! Toivotan kaikille lämminhenkistä ja rauhallista joulua! Toivotan onnellista uutta vuotta 2021!  Alkava vuosi on Kansallisen senioriliiton 50-vuotisjuhlavuosi.  Juhlikaamme sitä monin iloisin tavoin.