Seniorit vaativat hallitukselta nopeita toimia hoitohenkilökunnan jaksamisen ja riittävyyden takaamiseksi!

Kansallisen senioriliiton hallitus kokoontui 22. – 23.9.2021 ensimmäistä kertaa sitten 12.3.2020 kaksipäiväiseen koulutus- ja kokoustapahtumaan Helsingin Messukeskuksessa.

Yksi kokouksen keskeisistä päätöksisistä koski aluevaalitavoitteiden valmistelun käynnistämistä. Ensimmäistä kertaa järjestettävät aluevaalit ovat erittäin merkittävät eläkeläisten kannalta. 1.3.2022 alkaen kokoontuvat aluevaltuustot tulevat päättämään sote-uudistuksen suunnasta eli käytännössä mm. eläkeläisille järjestettävistä sosiaali- ja terveyspalveluista. Vaikuttamisen paikka sote-uudistukseen on nyt.

Senioriliitto ilmaisi suuren huolensa hoitohenkilöstön riittävyydestä ja jaksamisesta tulevina vuosina ja vaatii hallitukselta nopeita toimia tilanteen ratkaisemiseksi. Hoivahenkilökuntaa ei ole riittävästi hallitusohjelmassa luvatun 0,7 hoitajamitoituksen toteuttamiseksi. Henkilöstöpulan vuoksi monen vanhuksen pääsy tarvitsemaansa hoivapaikkaan viivästyy.

Senioriliitto on tyytyväinen siitä, että monissa kunnissa tuetaan paikallisten eläkeläisyhdistyksen toimintaa rahallisesti tai antamalla tiloja yhdistysten käyttöön. Senioriliitto toivoo, että kunnilla on jatkossakin resurssit vastaavanlaisen tuen antamiseen.

Lisätietoja:

Kansallinen senioriliitto ry