Älylaitteen hankinta

Digitalisaatio ja nettiaika vahvistuu kaikilla elämänaloilla. Palvelut, uutiset, ystävät, sukulaiset ja tutut löytyvät yhä useimmin netistä tavalla tai toisella. Mutta miten päästä mukaan kehitykseen?

Seuraavassa tekstissä käsitellään pintaraapaisun verran älypuhelimien ja tablettien hankintaa. Lisää asiasta löytyy jutun lopun linkkivinkistä.

Digilaitteiden hankinta on ensimmäinen askel. Koska laitteita on paljon, on hyvä tietää mitä haluaa. Millaiseen käyttöön laite tulee? Kuinka paljon laite saa maksaa? Löytyykö lähipiiristä käyttöapua? Nämä lienevät kysymyksiä, jotka laitteen hankinnan osalta tulevat mieleen ensimmäisenä.

Digilaitteiden hankinnassa tietyt perusperiaatteet jotka ovat kaikille laitteille samat kuten laitteen käytettävyys ja tukiasiat joihin on hyvä kiinnittää huomiota kalliita laitteita hankkiessa.

Laitteiden ominaisuus

Esimerkiksi älypuhelimen hankinnassa laitteita löytyy kaikenlaisia ja hintahaitari saattaa olla hyvinkin leveä ja ominaisuuskirjo valtava.

Älypuhelimen hankinnassa käyttöjärjestelmät jakaantuvat yleensä kolmeen pääluokkaan: Applen iOs -järjestelmä, Googlen Android sekä Microsoftin jo markkinoilta poistuva Windows Phone. Näistä selkeästi senioreille sopivimpia ovat kokemusperäisesti kaksi ensimmäistä. Esimerkiksi senioreille suunnatut Doro -älypuhelimet ovat tehty Android käyttöjärjestelmälle.

Kun älypuhelinta tai tablettia on ostamassa, kannattaa käydä mahdollisuuksien mukaan kodinkoneliikkeissä, puhelinoperaattorien toimipisteissä tai muissa vastaavissa paikoissa, joissa laitteita pääsee hypistelemään ja mahdollisesti testaamaan. Siten saa hyvää näppituntumaa laitteeseen.

Samalla käynnillä voi tiedustella myös laitteiden maksuehdoista, sillä esimerkiksi puhelinoperaattorit saattavat myydä laitteita kuluttomalla osamaksulla.

Mitä ottaa huomioon?

Laitteen käytettävyydessä seniorin on hyvä ottaa huomioon muun muassa näytön koko ja kirkkaus, mahdollisuudet saada teksti suuremmaksi, arkikäytön yksinkertaisuus ja laitteen käyttöohjeet tai saatavilla oleva muu käyttötuki.

Laitteiden käyttämä nettiyhteys on hyvä hoitaa kuntoon samalla, erityisesti jos ostaa ensimmäistä laitettaan. Jos on kyseessä tabletti, niin suositeltavaa on ottaa liittymä, jolla voi surffata netissä kiinteään kuukausihintaan. Mikäli sinulla on jo älypuhelin, jossa on kiinteähintainen datayhteys, kannattaa tarkistaa, voiko sen jakaa myös tabletille.

Myös laitteen ikä on hyvä ottaa huomioon. Esimerkiksi pidempään markkinoilla olleissa tableteissa voi tulla yllätyksenä, ettei niihin saa enää muutamien vuosien jälkeen päivityksiä. Tämä on tietoturvan ja laitteen käytettävyyden kannalta haastavaa.

Ennen kuin ostat!

Kun sopiva laite löytyy, kannattaa kysyä liikkeestä, josta laitteen ostaa, myös mahdollista asennuspalvelua. Digilaitteet on hyvä aina ostaa käyttövalmiiksi asennettuina, jollet ole asiaan vihkiytynyt ja haluat ehdottomasti asennuksen itse tehdä. Jälkikäteen vastaavan palvelun ostaminen voi olla kalliimpaa.

Jokaisen digimaailmaan lähtevän seniorin on hyvä ottaa selvää myös oman paikkakuntansa digineuvontapalveluista. Löytyykö kunnasta tai kaupungista esimerkiksi kirjastosta tai jonkin yhdistyksen järjestämänä kerhoja tai yksilötapaamisia digineuvonnan osalta?

Lisää apua digilaitteiden hankintaan ja käyttöön löytyy ENTER ry:n nettisivuilta (www.entersenior.fi). Yhdistyksen toiminnan tarkoitus on heidän nettisivujensa mukaan auttaa ikääntyneitä ihmisiä tietotekniikan käytössä ja lisätä heidän digitaalista osallisuutta.

Linkkivinkit

Digilaitteiden hankintaopas: www.entersenior.fi -> opiskele itse -> Laitteet ja tekniikka
Mikä älypuhelin sopii iäkkäälle: https://yksityisille.hub.elisa.fi/mika-puhelin-seniorille/