Uusimmat

Katso kaikki kirjoitukset

Mannerlaatat liikkeessä ja muita historiallisia hetkiä

Vielä helmikuun lopulla tuntui hyvältä ajatella, että koronapandemia alkaa pikkuhiljaa helpottaa ja yhteiskunta palautuu kevään aikana ainakin osittain entisille raiteilleen – kunnes Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja maailmankirjat menivät isosti sekaisin.

Poliitikot ovat puhuneet mannerlaattojen liikkumisesta. Jos jotakin hyvää maailmanpoliittisessa tilanteessa voi nähdä, sekä länsimaailman, EU:n että kotimaan poliittisen kentän yhdistyminen itäistä uhkaa vastaan on asia, jonka toivoisi kantavan senkin jälkeen, kun tilanne Ukrainassa rauhoittuu.

Omalla tavallaan historiallista on sekin, että maa, joka on elänyt puu- ja paperiteollisuudestaan, kärsii sanomalehtipaperipulasta. Koronapandemia sai aikaan kysynnän ja tarjonnan epätasapainon, Paperiliiton pitkittynyt lakko ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan ovat tekijät paperipulan taustalla. Sanomalehtipaperin hinta on toistaiseksi korkea. Nämä ovat tekijöitä, jotka joudumme toistaiseksi ottamaan huomioon myös Patinan julkaisemisessa. Lehteen tarjottavien juttujen pituus saa olla max 2000 merkkiä siihen saakka, kunnes tilanne helpottuu.

Kansainvälinen tilanne tuntuu jokaisen kukkarossa elinkustannusten nousun myötä. Voiko puhua yhteensattumasta, kun jo syksyllä olimme valinneet tämän Patinan teemaksi talouden. Hopeataloutta käsittelevistä jutuista on selvästi luettavissa se, ettei ikäihmisiä osata ottaa huomioon yritysten myyntistrategioissa. Asennemuutos on tehtävä pikaisesti, koska parin vuosikymmenen kuluttua +75-vuotiaita on Suomessa jo liki miljoona, jos Eläketurvakeskuksen ennusteet pitävät paikkaansa.

Kansallinen senioriliiton toimintavuosi alkaa kansainvälisestä ja taloudellisesta tilanteesta huolimatta valoisissa ja historiallisissa merkeissä. Valitsemme ensimmäistä kertaa Vuoden seniorin ja Vuoden senioriyhdistyksen. Tunnustuksen saajia esitellään lehden sivuilla 6-7. Hyvinvointialueiden aloittaessa työnsä olemme koonneet verkoston hyvinvointialueiden vastuuhenkilöistä ja järjestäneet edunvalvontapäivän ajankohtaisista asioista. Senioriliitolla on vastuuhenkilö jokaisella 22 hyvinvointialueella ja aluevaltuutettujakin 16 alueella. Tulemme panostamaan niin edunvalvontatyöhön kuin kumppanuuksienkin kehittämiseen vuoden aikana.

Monet teistä senioreista muistaa vielä sodan ja sen jälkeiset ajat Suomessa. Sen johdosta maailmantilanne herättää varmasti levottomuutta, pelkoa ja ahdistusta. Itsekin tiedän, mitä on kasvaa sodan pelossa. Mummoni, joka asui samassa taloudessa perheeni kanssa, oli kokenut sodan ja jäänyt sotaleskeksi ja yksinhuoltajaksi. Hän pelkäsi sotaa, mikä tarttui lapsuudessa minuun. Enää en pelkää, en tälläkään hetkellä, mutta tiedostan vaaran. Niin meistä suomalaisista varmasti moni, vaikkei suoranaista uhkaa maahamme tällä hetkellä kohdistukaan. Voimme nukkua yömme rauhassa tulevaan luottaen.

Maarit Kuikka

Toiminnanjohtaja, Patina-lehden päätoimittaja

maarit.kuikka@senioriliitto.fi
Liiton hallinto ja talous. Vaikuttamistyö ja edunvalvonta-asiat. Yhteiskunta- ja mediasuhteet.