Katso kaikki kirjoitukset

Vuosi 2022 tuo uusia kanavia seniori-ikäisten edunvalvontaan

Aluevaltuustojen työn käynnistyminen 1.3.2022 ja alueellisten vanhusneuvostojen muodostaminen luovat uuden tason senioreiden vaikuttamistyölle.

Muutos haastaa erityisesti piirejä, joista muutama kattaa useamman hyvinvointialueen. Hyvinvointialueita koskeva laki edellyttää, että järjestöillä on mahdollisuus tulla kuulluksi mm. hyvinvointialuestrategioiden valmistelussa. Tämä työ on joillakin alueilla jo täydessä vauhdissa. Nyt on viimeinen hetki päästä siihen mukaan. Myös senioriliitto antaa tukea jäsenistönsä edunvalvontatyöhön entistä vahvemmin.

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen yhteistyöelin SOSTE tarjoaa apua järjestöjen osallisuuden varmistamiseksi Järjestöjen sote-muutostuen kautta. Patinan sivuilla kerrotaan enemmän siitä, mikä sote-muutostuki on ja mikä on tilanne järjestöjen kunta-avustusten kanssa. Joukko järjestöjä on vaatinut hyvinvointialuetta määrittelemään hallintosäännössä, mikä toimielin päättää jatkossa sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksista. Tätä vaatimusta on helppo tukea.

Sosiaali- ja terveysasioiden lisäksi pelastustoimi tulee siirtymään hyvinvointialueiden vastuulle. Tuula Sissala kuvaa jutuissaan monipuolisesti erilaisia arjen turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Harvalle meistä tulee ehkä mieleen, miten tärkeä työkalu esimerkiksi kiinteistön pelastussuunnitelma on yksilön turvallisuuden kannalta.

Seniori-ikäisten vaikuttamistyöhön saatiin vuoden alusta vahva toimija vanhusasiavaltuutetun työn käynnistyttyä. Yhteistyö vanhusasiavaltuutetun kanssa tullaan rakentamaan tiiviiksi niin EETUn kautta kuin senioriliiton omassa kumppanuustyössä.

Vapaaehtoisuus, yhteisöllisyys ja auttaminen ovat tämän Patinan teemoja aluevaalien ja hyvinvointialueiden työn käynnistymisen lisäksi. Näitä teemoja käydään läpi Helsinki Mission toiminnanjohtaja Tuula Collianderin haastattelussa. Helsinki Mission Senioripysäkki ja Aamukorva ovat valtakunnallisia palveluita, joiden kautta yksinäinenkin ikääntynyt pääsee yhteyteen ikätovereidensa kanssa.

Digitalisoituminen on toisaalta haaste yhteisöllisyyden toteutumiselle, toisaalta se tarjoaa uusia mahdollisuuksia vaikkapa vanhustyöhön, kuten sisältöpalvelu Hildan esittely tässä Patinassa kertoo. Yksi tärkeä näkökulma on Hildan myönteinen vaikutus henkilöstön jaksamiseen. Senioriliiton vaalitavoitteissa ja kannanotoissa on toistuvasti nostettu esille henkilöstön jaksaminen ja hyvinvointi, johon on panostettava entistä enemmän.

Lehdessä on monta mielenkiintoista juttua monipuolisesta toiminnastamme yhdistyksissä, piireissä ja liitonkin tasolla. Toivottavasti viihdytte vuoden ensimmäisen Patinan parissa!

Maarit Kuikka

Toiminnanjohtaja, Patina-lehden päätoimittaja

maarit.kuikka@senioriliitto.fi
Liiton hallinto ja talous. Vaikuttamistyö ja edunvalvonta-asiat. Yhteiskunta- ja mediasuhteet.