Leena Jääskeläinen

Ehdokas valtuuston puheenjohtajaksi

Leena Jääskeläinen on ehdolla senioriliiton valtuuston puheenjohtajaksi 18.11.2020 etäyhteyksin pidettävässä liittokokouksessa. Hän toimii tällä hetkellä senioriliiton valtuuston puheenjohtajana.

Kysymys 1:
Kerro omin sanoin itsestäsi henkilönä.

Olen joukkuepelaaja. Kasvanut veljessarjassa ja urheilusuuntautuneessa kodissa. Liikuntaneuvoja, VO ja LitM. Työura voimayhtiön aputyömiehestä urheiluopiston rehtoriksi. Toimintaa useiden urheiluseurojen ja erikoisliittojen hallituksissa ja Valtion liikuntaneuvostossa. Aktiivisesti mukana Rovaniemen valtuustossa ja eri luotta- mustehtävissä useana kautena. Kv. kokemusta on karttunut FIS:ssä (kv. Hiihtoliitto), WMCA:ssa (kv. Veteraanihiihtoliitto) ja ESU:ssa (Euroopan senioriliitto). Liikuntaneuvos. Valtion Pro Urheilu -mitali.

Harrastukset: Liikunta, kirjoittaminen ja valokuvaus. Saavutuksia: 5 Suomenmesta- ruutta pesä- ja koripallossa, sauvakävelyn alkuunpanija. Useita kirjajulkaisuja.

Opiskelu- ja työura ovat opettaneet johtamis-, ennakointi- ja organisointitaitoa, koko- naisuuksien hahmottamista, suunnitelmallisuutta, sitkeyttä ja asioihin puuttumisen rohkeutta. Näistä on huumorin lisäksi hyötyä liittovaltuuston puheenjohtajan pestissä.

Kysymys 2:
Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät tulevaisuuden kehityssuunnat, jotka vaikuttavat ikääntyneiden asemaan ja hyvinvointiin Suomessa?

Ei ikäsyrjintää

Ikäihmisillä on oikeus nauttia perusoikeuksista, elää ihmisarvoista ja itsenäistä elä- mää sekä osallistua sosiaaliseen ja kulttuurielämään.

• turvallisuus- ja välittämistunteen kasvattaminen yhteiskunnan eri tasoilla ja tahoilla
  • yleinen asennemuutos ikääntymiseen, ikäihmisten arvostamiseen sekä eri ikäpolvien yhteistoimintaan
  • ikääntyvien tarpeiden huomioonottaminen palveluissa kuten asumisessa, asioinnissa, laitteiden kehittämisessä ja digitaidoissa
  • erilaisten asumisvaihtoehtojen kehittäminen elämän eri vaiheisiin
  • osallistavat työmarkkinat, joiden avulla ikääntyneet työntekijät voivat pysyä työssä pidempään

Kysymys 3:
Mitkä ovat mielestäsi keskeisimmät edunvalvonnan ja vaikuttamistyö tavoitteet tulevalla liittokokouskaudella 2020–23?

Ikäystävällinen yhteiskunta

Ikäystävällinen yhteiskunta on tehokas tapa reagoida väestömuutoksiin

• tarjoamalla suojaa, tukea ja voimaantumista
  • mahdollistamalla aktiivinen osallistuminen yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. On turvattava todelliset vaikuttamismahdollisuudet (mm. vanhuspalvelulailla).
  • parantamalla palveluja sekä terveydenhoidon saatavuudessa esim. lyhentämällä hoitotakuuaikaa (päästävä hoitoon nykyistä nopeammin) että pitkäaikaishoidossa
  • tehostamalla yhteistyötä alan järjestöjen (esim. Ikäinstituutti, Vanhustyön keskusliitto) kesken. Yhdessä toimien tulee tulosta.
  • oikaisemalla ”verotuksen väärentymiä” (työtulovero/eläkeverotus ja kotitalousvähennyksen taso).
  • koronan aiheuttaman kokoontumistaukojen vuoksi liittokokouskautemme typistyy vuosille 2021-2023

Kysymys 4:
Mitkä ovat keskeiset tavoitteesi senioriliiton järjestöllisen toiminnan kehittämiseksi tulevalla liittokokouskaudella 2020–23?

Aktiivinen ikääntyminen

• kaikki mukaan toimimaan. Entistä tiiviimpi yhteys jäseniin esim. suoria nettilähetyksiä.
  • jäsenmäärän kasvattaminen ja jäsenpalvelujen edelleen kehittäminen
  • jäsenten digitaitojen varmistus ja jatkuva kertaaminen. Kukaan ei saa jäädä ulkopuolelle
  • monipuolista koulutusta joka tasolla (yhdistys, piiri ja liitto)
  • Kansallisen Senioriliiton aseman ja arvostuksen nosto (mm. saatava sama valtion tuki kuin vastaavankokoisilla eläkeläisjärjestöillä)