Jakso 3: Matti Latvala: ”Yhdistyksellämme on hyvä yhteys valtakunnan politiikkaan muun muassa kansanedustaja Paula Risikon kautta”

Seinäjoen kansallisten senioreiden tiedottaja Matti Latvala toteaa podcastissa, että vaikuttamisessa tärkeintä on viestintä.

Seinäjoen kansallisten senioreiden tiedottaja Matti Latvala näkee, että yhdistyksellä on monia kanavia ja yhteyksiä vaikuttamiseen. Jäsenkunnassa ja hallituksessa on entisiä ja nykyisiä kunnallispoliitikkoja.

– Yhdistyksellämme on hyvä yhteys valtakunnan politiikkaan muun muassa paikallisen kansanedustajan Paula Risikon kautta. Kutsumme hänet pari kertaa vuodessa kertomaan valtakunnan asioista lounastapaamisten yhteydessä, Matti kertoo Seniori-podcastin kolmannessa jaksossa.

– Voimme antaa mielipiteitämme evääksi ammattipoliitikoille työhönsä, mutta meillä ei ole aggressiivisia painostamispyrkimyksiä. Jos yhteiskunnassa menee hyvin, niin menee myös senioreilla. Tavoitteena on, että hyvinvointimaamme asioita hoidetaan kokonaisuutena hyvin, ei niinkään puoluepolitiikan ehdoin.

– Lähitulevaisuudessa on tärkeää, että tunnemme olomme turvalliseksi.

Matti kertoo olleensa kolme vuotta serkkunsa edunvalvoja.

– Hän oli yksinäinen ihminen. Julkinen edunvalvoja kyllä hoitaa laskujen maksun, mutta kukaan ei käy katsomassa ja huolehtimassa, Matti pohtii.

– Ihmiset hoidetaan fyysisesti hyvin palvelutalossa, mutta jos ei ole ketään läheistä, henkinen yhteys jää usein saamatta. Tärkein asia on pitää jokainen kunnioitettuna kansalaisena loppuun asti.

Matin mielestä vaikuttamisessa tärkeintä on viestintä ja vuorovaikutteisuus. Hän näkee, että senioriliiton toimintaan osallistuminen on yksi keino vähentää yksinäisyyden tunnetta.

Matti sanoo, että ikäihmisiä itseään on oikeasti kuunneltava. Podcastissa Matti pohtii yhteyden löytämistä ihmisten kesken.

– Arvostetaan senioreiden omia kokemuksia. He ovat oman elämänsä kokemusasiantuntijoita, niin kuin Paula Risikkokin on joskus sanonut.

Teksti: Tiina Saari