Rohkeasti seniori -hanke kevätkaudella 2021

Teksti ja kuvat: Timo Vuori

Artikkeli julkaistu Patina-lehden numerossa 1/2021.

Rohkeasti seniori -hankkeen kevätkauden kurssit jatkuivat jo tammikuussa. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

Uusia kurssipaikkakuntia

Hankkeen kursseja on toteutettu helmikuun alkuun mennessä kaikissa senioriliiton piireissä. Pirkanmaan piirissä on ehditty toteuttamaan jo neljä hankkeen kurssia.

Kevätkaudella hankkeen kursseja järjestetään osin uusilla paikkakunnilla, kuten Mikkelissä, Raumalla ja Ylivieskassa. Hankkeen kurssit painottuvat helmikuun ja huhtikuun väliselle ajanjaksolle.

Tavoitteena on, että mahdollisimman moni kursseista voidaan toteuttaa paikan päällä. Korona-aikana tapahtumien toteuttamisessa on huomioutu mm. turvavälit ja jokaiselle osallistujalle on jaettu kasvomaskit. Kursseille on pääsääntöisesti otettu korkeintaan 20 henkilöä ja tilat ovat olleet väljät. Hankkeen turvajärjestelyt ovat saaneet kiitosta kursseille osallistuneilta.

Kevätkauden ensimmäiset kurssit etänä

Talven ensimmäiset kurssit, Jyväskylän, Lahden, Tampereen ja Helsingin, toteutettiin etänä Teams-sovelluksella. Koronatilanteen helpottaessa kursseja voidaan toteuttaa tapahtumapaikkakunnilla.

Ensimmäiset kokemukset kokonaan etänä toteutetusta tapahtumasta saatiin joulukuussa 2020. Tällöin järjestettiin etänä Kouvolan Rohkeasti eläkkeelle - ja Porin Rohkeasti senioriksi -kurssit. Palaute kurssien toteutuksesta oli positiivista.

Kursseja on mahdollista toteuttaa niin sanottuna hybridimallina, jolloin osa puhujista esiintyy etänä, tai osa kurssia toteutetaan etänä ja toinen osa tapahtumapaikkakunnalla.

Koronatilanteen vuoksi hankkeen kurssien toteutusmuoto on voitu päättää vasta noin 2–3 viikkoa ennen itse tapahtumaa, minkä vuoksi kurssien ilmoittautuminen avataan myöhäisemmässä vaiheessa.

Matalan kynnyksen tapahtumat ja Facebook

Koronan vuoksi piirien ja yhdistysten on ollut vaikeaa toteuttaa matalan kynnyksen tapahtumia. Mikäli olosuhteet sallivat ja piireillä tai yhdistyksillä on suunnitelmissa osallistua hankkeen kannalta hyödyllisille messuille kevätkaudella, tai piirit ja yhdistykset ovat järjestämässä muita matalan kynnyksen tapahtumia, pyydämme olemaan yhteydessä hankkeen työntekijöihin hyvissä ajoin.

Hankkeen Facebook-sivujen seuraajamäärät ovat kasvaneet huimasti loppuvuoden 2020 ja alkuvuoden 2021 aikana. Hankkeella Facecook-sivuilla on tällä hetkellä 2 800 seuraajaa (tilanne 25.1.). Hankkeen Facebook-sivuilla julkaistaan hankkeen omia artikkeleita ja jaetaan muuta teemaan liittyviä julkaisuja sekä tietoa tulevista tapahtumista.

Tutustu ja käy tykkäämässä hankkeen Facebook-sivuista: