Hankkeen Seniorit työelämässä -tapahtuma järjestettiin keskiviikkona 6.10.

Tilaisuudessa useat eri asiantuntijapuhujat kertoivat omasta näkökulmastaan eläkeaikana työskentelystä. Mukana oli niin eläkevakuutusyhtiön kuin senioreja työllistävän yrityksenkin edustaja.

Rohkeasti seniori -hanke kartoittaa aktiivisesti kurssilaistensa ja kohderyhmänsä toiveita liittyen eläkeaikaan. Kurssistas riippuen noin 25-50 prosenttia kurssilaisista on kertonut osa-aikaisen tai keikkaluontoisen työnteon houkuttelevaksi eläkeajan aktiviteetiksi kohdallaan. Vuoden 2020 Rohkeasti eläkkeelle -kurssilaisten keskuudessa keskiarvo työnteon houkuttelevuudelle oli 36 prosenttia.

Tilaisuudessa puhujina toimivat työeläkeyhtiö Ilmarisen eläkejohtaja Outi Pekkarinen, Suomen Henkilöstötalon yrittäjä Tommi Larikka sekä viestinnän ja ikäymmärryksen asiantuntija, yrittäjä Eeva-Riitta Piispanen (Staccato).

Kuvakaappaus yrittäjä Eeva-Riitta Piispasen puheenvuorosta, joka keskittyi hopeatalouden merkityksestä ja eläkeajan työskentelystä.

Paikalle Teamsissä järjestettyyn tilaisuuteen oli ilmoittautunut ennakkoon miltei 40 osanottajaa. Aiheesta kiinnostuneet osallistujat saivat osallistua Seniorit työelämässä -tilaisuuden kulkuun niin alun yhteisen esittäytymiskierroksen kuin puheenvuorojen lomassa esitettyjen kysymysten kautta. Osallistujia puhututtivat esimerkiksi tulevat lakimuutokset, ikääntymiseen suhtautuminen Suomessa kuin konkreettiset mahdollisuudet eläkkeellä työskentelyyn ja kokemukset siitä.

Tilaisuuden antia olivat hyvien alustusten lisäksi niiden aikana käydyt vuoropuhelut osallistujien ja alustajien kanssa. Tilaisuuden lopussa järjestäjiä sekä puhujia kiitettiin tärkeään ja kohderyhmää puhututtavaan aiheeseen tarttumisesta.

Ilmarisen eläkejohtaja Outi Pekkarinen kertoi tilaisuudessa yhteiskunnallista näkökulmaa eläkeaikana työskentelyyn sekä sen vaikutuksia mm. eläkekertymään ja erilaisia lain rajoitteita sille.

Pyrimme pitämään kohderyhmäämme puhuttelevia tapahtumia ja tilaisuuksia kurssiemme sekä perinteisten matalan kynnyksen tapahtumien ohessa. Marraskuussa on luvassa suuri Rohkeasti seniori -keskustelutilaisuus, joka järjestetään Helsingin keskustakirjasto Oodissa. Tilaisuus tullaan myös striimaamaan katsottavaksi ympäri Suomea. Tilaisuuteen on tulossa kaksi erilaista paneelikeskustelua, jotka käsittävät eläkkeelle siirtymistä aiheutuvaa muutosta sekä vapaaehtoistoimintaa ja sen mahdollisuuksia.

Ilmoittautuminen Oodin tilaisuuteen paikan päälle sekä lisätietoja löydät painamalla tästä.

Hankkeen syksy etenee rohkeasti ja näkyvästi, ja kurssit jatkuvat jälleen ensi viikolla Porvoossa.

Hankkeeseen voi ottaa yhteyttä esimerkiksi yhteisellä sähköpostiosoitteellamme rose@senioriliitto.fi!

Terveisin

Rohkeasti seniori -hanke