Hankkeen keulahahmo Jorma Uotisen haastattelu

Tanssija, laulaja ja koreografi Jorma Uotinen toivoo jokaisen saavan elää hyvää elämää loppuun saakka. - Itseään pitää vaivata. Elämä ei ole mitään lomaa, sanoo Rohkeasti Seniori hankkeen kiertueen puhujamatkoille valmistautuva Uotinen.

Teksti: Tiina Parikka Kuvat: Timo Porthan

Uteliaisuus elämään pitää säilyä

Jorma Uotisen, 69, syksyn kalenteri on täynnä. Itse asiassa konsertteja, luentoja ja esiintymisiä on sovittuna ensi huhtikuulle asti niin paljon, että hän on joutunut sanomaan “ei oota” uusille tiedusteluille.

– Taiteilijan ura on elämän mittainen. Se ei pääty määrättyyn eläkeikään, vaan jatkuu niin kauan kuin voimia ja annettavaa riittää, Uotinen sanoo.

Työn päättymisen jättämä tyhjiö ei kuitenkaan ole hänelle vieras asia.

– Kun työuran päättyy, voi helposti kokea itsensä tarpeettomaksi. Onko minusta enää mihinkään? Kävin tätä vuoropuhelua itseni kanssa silloin, kun työni Kansallisbaletin taiteellisena johtajana päättyi. Sitten sain tilaisuuden lähteä johtamaan Kuopio tanssii ja soi -festivaalia ja siinä työssä jatkoin aina tähän kesään saakka, Uotinen muistelee.

Luopuminen ja omien voimavarojen rajallisuus on tanssijan uralla hyvin tyypillistä. Jorma Uotinen teki harvinaisen pitkän uran tanssija, yli 50-vuotiaaksi.

– Kun työkaluna on oma ruumis, on pakko oppia hyväksymään iän tuomat rajoitteet. Tanssiuran loppupuolella en enää vaatinut itseltäni samanlaisia fyysisiä suorituksia kuin nuorempana, vaan esiintymisten fokus oli erilaisissa asioissa.

“Itseään pitää vaivata”

Kun tanssijanura päättyi, Uotinen luopui säännöllisestä treenaamisesta, mutta omasta fyysisestä kunnosta huolehtiminen on toki pysynyt osana arkea. Viime vuosina itselle sopivalta lajilta on tuntunut bikram jooga.

– Paikalleen ei kuitenkaan saa jämähtää, vaan itseään pitää ativoida erilaisten harrastustoimintojen avulla. Esimerkiksi liikuntarajoitteet eivät saa olla esteenä osallistumiselle, Uotinen kannustaa.

Pahinta hänestä on kiinnostuksen menettäminen.

– Jos ei pääse liikkumaan, aina voi vaikka lukea ja sillä tavalla ruokkia kiinnostustaan elämään. Elämä ei ole mitään lomaa, vaan itseään pitää vähän vaivata ja säilyttää uteliaisuus ympäröivää maailmaa kohtaan, Uotinen haastaa.

Senioreiden aktivointiin keskittyy myös Senioriliiton Rohkeasti seniori -hanke, jonka esiintyjäksi Uotinen on lupautunut. Hänet nähdäänkin puhumassa senioreille ympäri Suomea vielä tämän syksyn kuluessa.

– Pidän kuitenkin huolen, että minulle jää välipäiviä, jolloin en suorita mitään. Esiintymisten välille pitää jäädä riittävästi aikaa palautumiseen. Vaikka intensiivinen elämä sopii minulle, en halua kokea kiireen tuntua, Uotinen selittää ja muistuttaa, että jokaisen pitää luoda itselle sopiva tapa elää.

Kotona mahdollisimman kauan

– Toistaiseksi aivot vielä toimivat ja ruumis tottelee niiden käskyjä, mutta huomisestahan ei koskaan tiedä, Jorma Uotinen kuvailee omaa vointiaan.

Hän haluaa asua kotona mahdollisimman pitkään sittenkin, kun voimat heikkenevät.

– Ei ole mikään häpeä pyytää apua. Jos läheisiä ei ole, yhteiskunnan tulee tätä apua järjestää.

Hän on huolissaan palveluasumisen tarjoamista virikkeistä. Esimerkkinä hän kertoo omasta äidistään:

– Kun äidille oli ehdotettu palvelutaloon siirtymistä, hän kävi tutustumassa erään talon toimintaan. Siellä järjestettiin virikevartti, jossa pujoteltiin pumpulipalloja lankaan. Äiti totesi jäävänsä kotiin.

Tällä esimerkillä Uotinen haluaa nostaa esiin senioreiden arvostuksen merkityksen. Hänestä tarjottu viriketoiminta oli halventavaa.

– Ihan kuin heistä ei enää muuhun olisi, Uotinen tuhahtaa.

Toisaalta, jos itse ei enää pysty ilmaisemaan itseään ja omaa tahtoaan, Uotinen soisi ihmiselle myös mahdollisuuden päästä pois.

– Eutanasia on tietenkin iso eettinen kysymys, mutta elämän pitää olla elämisen arvoista, hän sanoo.

Iän antama viisaus

Elämä on orgaanista ja siihen kuuluu muutoksia. Ikääntyminen ei kuitenkaan merkitse pelkästään asioista luopumista.

– Sitä ajattelee usein iän tuoneen jotenkin syvempää ymmärrystä, mutta sitten toisinaan huomaa, ettei oikeastaan ymmärrä vielä yhtään mitään, Uotinen naurahtaa.

Mutta toki hän uskoo iän tuovan ainakin ammatillisesti taitoa, joka tekee työnteosta tehokkaampaa. Kokemuksen tuoma itsevarmuus luo työhön positiivisia rutiineja, jotka helpottavat työprosesseja.

– Taiteilijana sitä on aina lukemattomien vaihtoehtojen äärellä. Nuorempana eri vaihtoehtoja pyöritteli ja pohti pidempään. Nyt kokemuksen pohjalta päätyy nopeasti pariin vaihtoehtoon, joiden välillä asiaa tarkastelee, Uotinen miettii.

Elämänkokemuksen mukanaan tuoma tieto on sellaista, jota Uotisen mielestä kannattaa aina jakaa, jos vain on olemassa siihen jakelukanavat. Hän on kiitollinen laajasta, eri ikäisistä ihmisistä koostuvasta tuttavapiiristään.

– On rikkaus tuntea ja tavata eri sukupolvia edustavia ihmisiä. 8-kymppinen ja 3-kymppinen näkee asiat kovin eri tavoin. On hyvä oppia ymmärtämään erilaisia ajatusmaailmoja, Tässä myös meidän ikääntyvien tulee olla avoimia nuorten ajatuksille, Uotinen korostaa.

Hän on työnsä puolesta pysynyt mukana myös sosiaalisen median kehityksessä. Seuraavana vuorossa on instagramin käytön opettelu.

Jokainen päivä on lahja

Uotinen täyttää ensi vuonna 70 vuotta. Mitään erityistä juhlavuotta hän ei aio viettää.

– Jokainen vuosi on juhlavuosi, jokainen päivä lahja.

Uotinen on kiitollinen siitä, että hänen konserttinsa vetävät yhä täysiä saleja.

Syksyn ja kevään kalenterissa on myös kaksi tv-ohjelmaa. Uotinen jatkaa suositun Tanssii tähtien kanssa -ohjelman tuomaristossa. Lisäksi hänet nähdään uudessa First date Finland -ohjelmassa.

– 20 vuotta sitten tämän ikäistä ei olisi pyydetty deittiohjelmaan. Asenteet ikääntymistä kohtaan ovat muuttuneet ja se on hieno avautuminen, Uotinen iloitsee.

Jorma Uotinen

• syntynyt 28,6,1950 Porissa
  • opiskeli Kansallisbaletissa, Tukholmassa, Kööpenhaminassa ja Sveitsissä
  • tanssi Kansallisbaletissa 19701976