Työterveyslääkärin 5 vinkkiä: muista nämä, kun jäät eläkkeelle

Mitä työelämän ja sen jälkeisen elämän muutoskohdassa kannattaa ottaa huomioon? Terveystalon työterveyshuollon erikoislääkäri Toni Vänni kertoo.

Teksti: Toni Vänni, Kuvat: Terveystalo

Tunnista, mitä ajatuksia eläkkeelle jääminen sinussa herättää.

”Ihmiset voi tyypillisesti jakaa kolmeen kategoriaan heidän suhtautumisessaan eläkkeelle jääntiin. Yhdet odottavat uutta vapautta malttamattomina, toiset suhtautuvat neutraalisti ja kolmannet eivät haluaisi jäädä töistä pois. Jos eläkkeelle jääminen huolestuttaa, kannattaa käydä keskustelemassa tulevasta elämänmuutoksesta ja sen herättämistä ajatuksista työterveyspsykologin kanssa. Kyseessä on kuitenkin aina suuri elämänmuutos.”

Käy terveystarkastuksessa hyvissä ajoin.

”Selvitä, kuuluuko sinulle terveystarkastus eläkkeelle jäännin yhteydessä. Vaikka työnantajasi työterveyssopimukseen ei sisältyisi tällaista tarkastusta, voi olla hyvä idea käydä tarkastuttamassa sokeriarvot ja verenpaineet, varsinkin jos et ole käynyt terveystarkastuksessa pitkään aikaan. Mieti, kävisitkö tarkastuksessa jo hyvissä ajoin ennen kuin jäät pois töistä, vaikka vuotta tai puolta vuotta aiemmin. Näin saat hyvissä ajoin tietoa siitä, miten juuri sinun kannattaa terveyttäsi ja hyvinvointiasi vaalia.”

Työstä työterveyslääkärisi kanssa oma terveyssuunnitelma.

”Teen monesti eläkkeelle jäävien potilaideni kanssa kirjallisen terveyssuunnitelman. Siihen on hyvä kirjata esimerkiksi seuraavan terveystarkastuksen ajankohta, tarvitseeko silloin ottaa tiettyjä laboratoriokokeita, mahdollisiin sairauksiin liittyvät tarkastusvälit ja milloin on syytä seuraavan kerran tarkistaa lääkkeiden annostukset ja uusia reseptit. Reseptit ovat lähtökohtaisesti voimassa 1–2 vuotta.”

Mieti, missä aiot jatkossa hoitaa terveyttäsi.

”Jos jatkat käymistä yksityisellä ja sinulla on omasta työterveyshuollostasi hyvät kokemukset, voi olla fiksua jatkaa käymistä saman yrityksen lääkäreillä, sillä silloin oma hoitohistoria säilyy kätevästi yhdessä paikassa. Jos olet käynyt pitkään samalla työterveyslääkärillä, voit jopa kysyä, ottaako hän vastaan myös yksityisasiakkaita. Minulla esimerkiksi käy edelleen muutamia eläkkeelle jääneitä pitkäaikaisia potilaita.”

Ota ilo irti elämän saumakohdasta.

”Eläkkeelle jääminen on iso muutosvaihe, johon kannattaa ajoittaa myös se jokin elintapamuutos, joka on ollut mielessä jo pidemmän aikaa. Kun omat arkirutiinit joka tapauksessa menevät uusiksi, miksi et muuttaisi niitä samalla haluamaasi suuntaan. Aloita uusi harrastus, ala meditoida tai tilaa digitaalinen kuntoilujäsenyys ja ota joka-aamuiset liikkuvuusharjoitukset tavaksi.

Myös ruokavalion kanssa kannattaa olla tarkkana: kun työpaikkaruokalassa ruokailu jää pois, älä ainakaan vähennä kasvisten syöntiä. Omaa alkoholin käyttöäkin on tärkeää tarkkailla, sillä se voi helposti lisääntyä vapaa-ajan myötä.

Muista, että nyt sinulla on vihdoin aikaa keskittyä omaan hyvinvointiin ja terveyteen – käytä se aika hyödyksi ja iloksi.”

Työterveyspsykologin neuvo: näin valmistaudut henkisesti

”Parasta valmistautumista eläkkeelle jääntiin on alkaa maistella muutosta jo vuotta, paria ennen. Kannattaa esimerkiksi pohtia, että mitä saat ja mitä ehkä menetät jäädessäsi pois työelämästä. Muutosvaihetta helpottaa usein se, että alat ajoissa haalia elämääsi sellaista sisältöä, jota uudessa elämänvaiheessa itsellesi toivot. Jos vaikka suurin osa sosiaalisista suhteistasi liittyy työelämään, se on hyvä tunnistaa etukäteen. Sopeutuminen on ylipäätään helpompaa, kun sille antaa aikaa. Jos tuntuu, että työstä luopuminen ja sen vaikutukset omaan identiteettiin mietityttävät, ehkä huolettavatkin, voi olla hyvä idea jäsentää muutosta ja siihen liittyviä tunteita ammattilaisen kanssa.”

– Anne Rantala, Terveystalo Jyväskylän johtava työterveyspsykologi

”Kun omat arkirutiinit joka tapauksessa menevät uusiksi, miksi et muuttaisi niitä samalla haluamaasi suuntaan. Aloita uusi harrastus, ala meditoida tai tilaa digitaalinen kuntoilujäsenyys.” – Työterveyshuollon erikoislääkäri Toni Vänni, Terveystalo