Rohkeasti Seniori -hanke Tuusulassa

Kotiseutumarkkinatorille nousi lauantaina 10. elokuuta Rohkeasti seniori -hankkeen teltta ensi kertaa. Teltalla vieraili päivän mittaan runsaasti ihmisiä kyselemässä, keskustelemassa ja kertomassa siitä, miten ei saa lähdettyä kotoa harrastuksiin tai tapaamaan muita ihmisiä. Yksinäisyys nousi ajankohtaiseksi monessa keskustelussa. Hanke todettiin siis monessa mielessä ajankohtaiseksi niin Tuusulassa kuin muuallakin.

Teksti ja kuvat: Kari Mäkelä
Teksti on julkaistu Patina-lehden numerossa 4/2019

Tuusulassa järjestettyjen Kotiseutupäivien yhteydessä järjestettiin kotiseutumarkkinat Hyrylän torilla. Kotiseutupäivät keräsivät osallistujia ympäri maata.

Tuusulan seniorien puheenjohtaja ja Uudenmaan piirin varapuheenjohtaja Tuulikki Petäjäniemi uskoi, että käytyjen keskustelujen perusteella Tuusulan yhdistyksen toimintaan saadaan todennäköisesti uusia jäseniä.

Yksin ei kannata jäädä kotiin, vaan kannattaa tarttua mahdollisuuksiin.

Uudenmaan piirin puheenjohtaja Paavo Peltosaarikin oli markkinoimassa senioritoimintaa. Hänen mukaansa hankkeen tavoitteena olevan senioreiden yksinäisyyden vähentäminen on nyt paikallaan. Piirin hankkeen yhteyshenkilö Päiviö Salo Olarin senioreista tutustui uuteen telttaan ja keskusteli hankkeen toteuttamisesta hankekoordinaattori Tiina Haillan kanssa. Hanke on vasta aluillaan ja toteuttamiskelpoisia ideoita kaivataan. Hankkeen onnistuminen vaatii yhdistyksiltä jatkuvaa aktiivisuutta. Onhan sillä mitä parhaimmat tavoitteet.